Łódź: Miasto uruchamia usługę „mobilnego urzędnika”

Jesteś seniorem, osobą z niepełnosprawnością, masz problemy z poruszaniem się, trudno Ci samodzielnie dotrzeć do urzędu? Zadzwoń – urzędnik przyjedzie do Ciebie do domu. Łódzki magistrat uruchamia usługę „mobilnego urzędnika”. Ubiegłoroczny pilotaż takiego projektu pokazał, jak bardzo taka pomoc jest potrzebna.
W lutym do osób, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do Urzędu Miasta Łodzi przyjedzie urzędnik, pomoże wypełnić dokumenty, zawiezie je sam do urzędu.
– A właściwie dwóch urzędników: pracownik biura łódzkiego Rzecznika Osób Niepełnosprawnych oraz Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami. Naszą pomoc kierujemy szczególnie do osób, które mają znaczny stopień niepełnosprawności, choroby neurologiczne, ograniczoną możliwość swobodnego poruszania się, która uniemożliwia samodzielną wizytę w urzędzie miasta. Wystarczy zadzwonić na numer (42) 638 45 40, do oddziału do spraw osób niepełnosprawnych i umówić się na wizytę. Na telefony czekamy od 1 lutego. Planujemy, by „mobilny urzędnik” ruszył we wtorek 15 lutego. A każde następne wizyty były umawiane na kolejne czwartki i wtorki. Oczywiście, jeśli zgłosi się do nas osoba, która tej pomocy będzie potrzebowała wcześniej – pojedziemy kiedy będzie trzeba – mówi Katarzyna Tręda – Pisera, łódzki Rzecznik Osób Niepełnosprawnych.
Docelowo do mieszkańca potrzebującego pomocy będzie docierała dwójka urzędników. Ma to swoje uzasadnienie nie tylko związane z zadaniami, w których specjalizują się poszczególne osoby, ale jest też podyktowane względami bezpieczeństwa oraz transparentności.
– Do osoby, która poprosi o pomoc trafi więc pracownik biura łódzkiego Rzecznika Osób Niepełnosprawnych. Dlaczego? Ponieważ większość spraw, z którymi zwracają się osoby mające problem z poruszaniem się związane są z naszą specyfiką działania. Pomożemy więc np. przy wydaniu Łódzkiej Karty Bez Barier, która uprawnia do szeregu ulg i zniżek dla osób z niepełnosprawnościami, przy przyjęciu wniosku o abonament parkingowy, przy skorzystaniu z projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Ale nie ograniczamy się do tego zakresu działań. Pomożemy chociażby w skompletowaniu i złożeniu wniosku mieszkaniowego czy zgłosimy do innej instytucji każdy problem, z którym się do nas zwróci odwiedzany mieszkaniec – dodaje Rzecznik Osób Niepełnosprawnych.
Pracownik Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami będzie zaś mógł służyć pomocą przy zakładaniu i potwierdzaniu profilu zaufanego, co usprawnia sprawy urzędowe i pozwala załatwiać je bez wychodzenia z domu.
– Posiadając profil zaufany, bez wychodzenia z domu, złożymy na przykład wniosek o dowód czy uzyskamy odpisy urzędowych dokumentów: aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu. Przypomnę, że to my odpowiadamy również za prowadzenie centrum kontaktu z mieszkańcami, a więc pomagamy czy pośredniczymy w pomocy dla mieszkańców w różnych tematach. W taki sam sposób będziemy mogli pomóc osobom, z którymi spotkamy się w ich domach – tłumaczy Małgorzata Markowska, dyrektor Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi.
„Mobilnych urzędników” ma być w sumie czterech. Zaś osobę, która zgłosi taką potrzebę, odwiedzi w domu dwóch.
Przypomnijmy, że projekt „mobilnego urzędnika” funkcjonował już w Łodzi jako pilotaż: od grudnia 2020 r. do czerwca 2021 r. Wtedy też udało się dojechać do domów i pomóc około 60 osobom. Ten czas pokazał, jak bardzo taka usługa potrzebna jest na  stałe.


 

Źródło: Biuro Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi