Gdynia: Cztery kółka gotowe na lato

Dokręcali śrubki, czyścili kółka, wymieniali opony i dętki.  W Gdyni odbyła się akcja serwisowa dla osób, które poruszają się na wózku inwalidzkim. Za darmo mogły one sprawdzić stan techniczny swojego sprzętu. W razie potrzeby drobne usterki były usuwane i naprawiane na miejscu.
Słoneczna pogoda zachęca do miejskich wypraw i spacerów. Aby jednak były one bezpieczne, trzeba wcześniej zadbać o stan sprzętu, który je umożliwi. Osoby z niepełnosprawnościami poruszające się na wózku inwalidzkim miały ku temu okazję. Wszystko w ramach specjalnej akcji, która odbyła się w Gdyni w piątek.
– W Gdyni mamy akcję serwisową dla czterech kółek i nie tylko, bo osoby poruszające się na wózkach mogą je naprawić, ale też zaserwisować różne dostawki elektryczne czy sprzęt wspomagający. Jest to fajny pomysł, który powstał ze współpracy firmy Sunrise Medical, Fundacji Aktywnej Rehabilitacji i miasta Gdynia. Odbywa się w ramach naszej akcji „Wchodzę” – maj miesiącem wrażliwości, gdzie w naszym mieście co roku odbywa się szereg wydarzeń, podczas których społeczeństwo jest uwrażliwiane na potrzeby innych osób – mówi Magdalena Biegańska z Biura Pełnomocnika Prezydenta Gdyni ds. Osób z Niepełnosprawnością.
Akcja serwisowa odbyła się w piątek, 22 maja na placu Grunwaldzkim w Gdyni. Przegląd był całkowicie darmowy i dostępny dla wszystkich – niezależnie od wieku ani typu czy marki wózka.
– Pomysł na akcję zrodził się całkiem niedawno. Jeżeli chodzi o potrzeby, to wśród osób z niepełnosprawnościami jest bardzo wielu ludzi, którzy mają porażenia czterokończynowe i nie zawsze są w stanie obsłużyć swój wózek w sensie konserwacji, czyli przesmarowania osiek, wymiany dętek lub opon czy ustawienia wózka. Członkowie rodziny też nie zawsze znają się na tym, jak dobrze dostosować czy ustawić wózek do danego rodzaju niepełnosprawności. Stąd przed sezonem letnim chcemy, żeby każdy, kto tego potrzebuje, mógł zakonserwować i odpowiednio ustawić swój sprzęt i przygotować go do dłuższych spacerów – mówi Marek Pienczyn z Fundacji Aktywnej Rehabilitacji.
Obecni na miejscu fachowcy radzili sobie z każdym wyzwaniem niezależnie od tego, jaki model wózka mieli przed sobą. Oceniali stan techniczny sprzętu i przystępowali do działania.
– Zainteresowanie mamy spore, ponieważ jest bardzo mało takich akcji serwisowych, gdzie można doprowadzić do stanu lepszej użyteczności wózki inwalidzkie. Najczęściej robimy serwis typu czyszczenie kółek przednich i tylnych, żeby łożyska lepiej chodziły i kółka lepiej się kręciły czy ustawianie pewnych parametrów wózka, jeśli jest to możliwe w danych modelach. Pompujemy koła, serwisujemy, pomagamy. A jeśli nie mamy pewnych elementów na miejscu, to umawiamy się z pacjentami na inny termin – mówi Bartłomiej Borowiec, fizjoterapeuta z firmy Sunrise Medical.
Dla osób z niepełnosprawnościami możliwość darmowego sprawdzenia swojego sprzętu jest bardzo potrzebna, co sami przyznają.
– To bardzo ważna akcja, ponieważ wózek to sprzęt, którego używamy na co dzień. Zastępuje nam nogi, poruszamy się na nim każdego dnia, więc musi on być sprawny 24 godziny na dobę. Ja już jestem po sprawdzeniu mojego wózka. Został on wyregulowany, wyczyszczony, nasmarowany, także jestem zadowolony i myślę, że na najbliższy rok czy dwa mi jeszcze posłuży – mówi Dominik Gołąbek, uczestnik akcji serwisowej.
To pierwsza tego typu akcja w Gdyni. Organizatorzy zapewniają jednak, że będą ją powtarzać cyklicznie.


 

Źródło: kom. pras.