USA: Naukowcy opracowali prototyp systemu wizyjnego, który może w przyszłości zastąpić wzrok

Każdy z nas dobrze wie, że rozwój nowoczesnych technologii przyzwyczaja nas do tego, że zaczynamy im coraz bardziej ufać, a nie zawsze dobrze się to dla nas kończy. Niejednokrotnie przekonali się o tym kierowcy, którzy bezpieczeństwo w podróży opierali na systemach GPS i nierzadko ich jazda kończyła się w szczerym polu lub w rzece.
W ostatnich latach naukowcy na całym świecie pracują nad szeregiem rozwiązań mających na celu zwiększenie niezależności osób niewidomych. Oczywiste jest, że żadne z nich w pełni nie zastąpi naszych zmysłów, natomiast nową nadzieję na poprawę mobilności osób z dysfunkcją wzroku niesie opracowane przez naukowców z USA rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji ukryte… w plecaku.
Projekt prowadzony przez naukowców z University of Georgia, sponsorowany przez firmę Intel Corp., to inicjatywa typu open source.

Jak to działa?

System składa się z komputera umieszczonego w plecaku i zestawu kamer ukrytych w specjalnej kamizelce. Całość jest zasilana kieszonkowym akumulatorem, który zapewnia 8 godzin pracy po pełnym naładowaniu.
Jagadish Mahendran z Instytutu Sztucznej Inteligencji na Uniwersytecie w Georgii powiedział, że inspiracją dla jego zespołu były wcześniejsze prace nad robotami wizyjnymi. Jego zespół wygrał w zeszłym roku sponsorowany przez firmę Intel konkurs OpenCV Spatial AI, dając impuls do dalszego rozwoju. Prototyp zawiera zestaw AI z głębokością OpenCV lub OAK-D, który zawiera przestrzenną kamerę AI, którą można przymocować do kamizelki użytkownika lub saszetki używanej również do przenoszenia baterii.
Zestaw kamery OAK-D działa na chipie Intel Movidius VPU AI. Oprócz interfejsu, który zapewnia użytkownikowi krytyczne aktualizacje, system można również korygować za pomocą poleceń głosowych.
Dodatkowo system dostarcza nawigacyjne komunikaty głosowe za pośrednictwem słuchawek z obsługą Bluetooth.
Podczas gdy system wizualny wykorzystuje wstępnie wyszkolone modele opracowane dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, postrzeganie głębi ma kluczowe znaczenie dla powodzenia systemu wizyjnego dla osób niedowidzących. Mahendran wyjaśnił, że jego prototyp zawiera parę kamer zapewniających widzenie stereoskopowe używane do szacowania głębi. W połączeniu z przestrzenną kamerą AI system pomaga użytkownikom oszacować głębokość, jednocześnie wykrywając poruszające się obiekty, sygnalizację świetlną, wiszące przeszkody, przejścia dla pieszych i zmieniające się wysokości.
Jak mówi Hema Chamraj, dyrektor firmy Intel, obecny plan polega na opracowaniu platformy, a następnie zoptymalizowaniu jej jako systemu „plug-and-play” we współpracy z programistami open source. Trwa również zbiórka funduszy na rozwój projektu.


 

Źródło: Enterpriseai.news