Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu załatwisz większość spraw przez internet.
Kiedy mogę skorzystać z PUE
Jeżeli:
- • ukończyłeś 18 lat,
- • założysz konto na PUE i
- • potwierdzisz swoją tożsamość.
Co mogę dzięki PUE
- • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
- • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
- • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
- • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
- • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.
Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną (np. pracownikiem)
Możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, masz również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Jeśli jesteś płatnikiem składek (np. przedsiębiorcą)
- 1. Możesz skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosisz pracownika do ubezpieczeń, wypełnisz i przekażesz dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS.
- 2. Możesz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.
- 3. Możesz przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).
Jeśli jesteś świadczeniobiorcą
- • Masz dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS.
- • Możesz zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z Twoim adresem zamieszkania.
- • Możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.
PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika.
Ważne!
Aby móc wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) musisz mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym).
Dodatkowe usługi
W ramach PUE ZUS możesz skorzystać również z:
- 1. Centrum Obsługi Telefonicznej (COT– tel. 22 560 16 00) – infolinii, która umożliwia:
- • bez autoryzacji – osobom, które nie mają konta na PUE – uzyskanie informacji ogólnych,
- • po autoryzacji – osobom, które mają konto na PUE:
- ◦ otrzymywanie informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS,
- ◦ składanie wniosków i reklamacji,
- ◦ rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS,
- ◦ kontaktowanie się za pomocą e-maila, Skype’a, czatu.
Uwaga!
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje od konsultantów COT, podaj login i numer PIN, który otrzymałeś podczas aktywacji kanału dostępu do COT (możesz to zrobić w „Panelu ogólnym” w zakładce „Ustawienia”).
- 2. zusomatów, czyli samoobsługowych urządzeń, dostępnych przez całą dobę w wybranych placówkach ZUS. Przez zusomat możesz:
- • złożyć wniosek do ZUS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej,
- • skorzystać z portalu PUE i strony internetowej zus.pl,
- • skontaktować się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej
Z zusomatów mogą też skorzystać bez przeszkód osoby na wózkach inwalidzkich (dzięki monitorowi, który ulokowany jest na wysokości wózka), a także osoby z innymi niepełnosprawnościami.
- 3. z systemu kierowania ruchem klientów we wszystkich placówkach ZUS, dzięki któremu możesz m.in. zaplanować termin swojej wizyty w ZUS i zmniejszyć czas oczekiwania.