Platforma Usług Elektronicznych ZUS

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu załatwisz większość spraw przez internet.

Kiedy mogę skorzystać z PUE

Jeżeli:

  1. • ukończyłeś 18 lat,
  2. • założysz konto na PUE i
  3. • potwierdzisz swoją tożsamość.

Co mogę dzięki PUE

  1. • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
  2. • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
  3. • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
  4. • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
  5. • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.

Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną (np. pracownikiem)

Możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, masz również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Jeśli jesteś płatnikiem składek (np. przedsiębiorcą)

  1. 1. Możesz skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosisz pracownika do ubezpieczeń, wypełnisz i przekażesz dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS.
  2. 2. Możesz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.
  3. 3. Możesz przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą

  1. • Masz dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS.
  2. • Możesz zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z Twoim adresem zamieszkania.
  3. • Możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika.
Ważne!
Aby móc wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) musisz mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym).

Dodatkowe usługi

W ramach PUE ZUS  możesz skorzystać również z:

  1. 1. Centrum Obsługi Telefonicznej (COT– tel. 22 560 16 00) – infolinii, która umożliwia:
  1. • bez autoryzacji – osobom, które nie mają konta na PUE – uzyskanie informacji ogólnych,
  2. • po autoryzacji  – osobom, które mają konto na PUE:
  1. ◦ otrzymywanie informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS,
  2. ◦ składanie wniosków i reklamacji,
  3. ◦ rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS,
  4. ◦ kontaktowanie się za pomocą e-maila, Skype’a, czatu.

Uwaga!
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje od konsultantów COT, podaj login i numer PIN, który otrzymałeś podczas aktywacji kanału dostępu do COT (możesz to zrobić w „Panelu ogólnym” w zakładce „Ustawienia”).

  1. 2. zusomatów, czyli samoobsługowych urządzeń, dostępnych przez całą dobę w wybranych placówkach ZUS. Przez zusomat możesz:
  1. • złożyć wniosek do ZUS zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej,
  2. • skorzystać z portalu PUE i strony internetowej zus.pl,
  3. • skontaktować się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej

Z zusomatów mogą też skorzystać bez przeszkód osoby na wózkach inwalidzkich (dzięki monitorowi, który ulokowany jest na wysokości wózka), a także osoby z innymi niepełnosprawnościami.

  1. 3. z systemu kierowania ruchem klientów we wszystkich placówkach ZUS, dzięki któremu możesz m.in. zaplanować termin swojej wizyty w ZUS i zmniejszyć czas oczekiwania.