Oczywiście! Taki wniosek do ZUS może złożyć osoba, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń.
Jakie dokumenty są wymagane?
- • Wniosek, w którym podajesz:
- ◦ Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji
- ◦ należności, o których rozłożenie na raty składasz wniosek, oraz ich wysokość,
- ◦ datę i numer decyzji w sprawie zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, której dotyczy Twój wniosek
- ◦ Twoją propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość
- ◦ uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia
- ◦ rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz, jeżeli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
- ◦ podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
- • Inne dokumenty:
- ◦ oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej (ROW)
- ◦ zeznanie podatkowe za ostatni rok (jeśli je składałeś) – gdy chcesz rozłożyć dług na raty na okres spłaty powyżej 12 miesięcy
- ◦ dotyczące pomocy publicznej – jeżeli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność).
Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
Wnioski i formularze są dostępne na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz w placówkach ZUS.
Kiedy złożyć dokumenty?
Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.
Gdzie i w jaki sposób złożyć dokumenty?
Wniosek możesz:
• wysłać pocztą na adres jednej z placówek ZUS
• złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej placówce ZUS
• złożyć ustnie podczas rozmowy z pracownikiem ZUS, który spisze z niej protokół.
Jak i kiedy ZUS załatwi sprawę?
Postępowanie
Na podstawie dostępnych informacji ZUS stwierdza, czy będziesz w stanie spłacać należności objęte rozłożeniem na raty.
Bierze pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ przede wszystkim takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia oraz Twoja sytuacja rodzinna i materialna.
Termin płatności raty (dzień miesiąca) ustalany jest indywidualnie dla każdego dłużnika.
Jeśli ZUS rozpatrzy Twój wniosek pozytywnie, podpisuje z Tobą umowę.
Termin rozpatrzenia
Wnioski są zazwyczaj rozpatrywane w terminie do dwuch miesięcy.
Czy można się odwołać?
Możesz zakwestionować sposób, w jaki rozpatrzono Twoją sprawę. Złóż pismo do placówki ZUS, która rozpatrywała Twoją sprawę. Masz na to 7 dni od dnia, w którym otrzymasz pisemną odpowiedź na Twój wniosek.
Źródło: ZUS