Na szlaku dostępnej sztuki i rozrywki – Muzeum Zabawek i Zabawy

Obecnie Muzeum Zabawek i Zabawy jest największym i najstarszym tego typu muzeum w Polsce. Posiada kilka tysięcy eksponatów, które prezentowane są na powierzchni ponad 630 m2. To miejsce przepełnione atrakcjami zarówno dla najmłodszych, jak i tych, którzy są gotowi na odbycie podróży w lata dziecięce. Można tu oglądać zabawki z różnych epok. W gablotach Muzeum Zabawek w Kielcach pokazywane są m.in. misie, ołowiane żołnierzyki, dawne pojazdy i całe komplety mebelków dla lalek. Bardzo interesująca jest ekspozycja poświęcona modelarstwu, na której zgromadzono liczne modele samolotów, statków i inne. Jako ciekawostkę warto dodać, że codziennie w południe z wieży zegarowej muzeum „wylatuje” świętokrzyska Baba Jaga, wyrzeźbiona przez Arkadiusza Latosa, a zamontowana na wieży przez zegarmistrza Bonifacego Komorowskiego.
W muzeum przygotowano też kącik, w którym dzieci mogą się pobawić. W holu znajduje się sklepik oferujący zabawki wykonane przez twórców ludowych.
Najcenniejszą część zbiorów tego muzeum stanowią zabawki historyczne, w tym lalki z przełomu XIX i XX wieku oraz XIX-wieczne żołnierzyki ołowiane, niemiecka miniaturowa maszyna do szycia, rzutnik na szklane przezrocza, pokoiki dla lalek, zagraniczne i polskie klocki.
W muzeum znajduje się także „Apteka wyobraźni”. To przestrzeń którą wypełnia interaktywny projekt Muzeum Zabawek i Zabawy. Nazwa nawiązuje do najstarszej kieleckiej apteki która do niedawna mieściła się w tym budynku. Do jej wnętrza można się dostać przez tajemne przejście w szafie znajdującej się w Manufakturze Magia Karmelu. Apteka Wyobraźni nie tylko porusza wyobraźnię ale także edukuje i rozwija. Niewątpliwą atrakcją Apteki są stare piwnice, które podczas interaktywnych warsztatów można odkrywać przy użyciu najnowszej techniki. w Muzeum Zabawy i Zabawek.
W Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach co roku organizowane są konkursy: Książka przyjazna dziecku i Zabawka przyjazna dziecku.
Zbiory Muzeum podzielić można na kilka grup:

  1. Zabawki historyczne: najcenniejszy dział muzeum; najstarszym eksponatem jest niemiecka lalka woskowa z końca XVIII w.
  2. Zabawki etnograficzne: reprezentują wszystkie ośrodki zabawkarstwa ludowego w Polsce, a także eksponaty ludowe z innych krajów.
  3. Zbiory artystyczne.
  4. Zabawki współczesne: obejmuje wyroby polskich spółdzielni zabawkarskich, zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych i firm zagranicznych od lat 60-tych XX w.
  5. Modele: zabawki z kartonu i plastiku wykonane w większości w pracowni modelarskiej Muzeum.
  6. Zabawki specjalne: zabawki dydaktyczne, prezentacje multimedialne oraz prace plastyczne i literackie.

W muzeum zwiedzający mogą oglądać wystawy zarówno stałe, jak i czasowe.

Najpopularniejsze wystawy stałe:

  1. Świat Zabawek – na wystawie można zobaczyć najstarsze zabawki, którymi dysponuje muzeum. Wśród nich znajdują się lalki z XVIII, XIX i początku XX wieku. Najstarsza jest woskowa lalka z XVIII wieku. Poza lalkami, na wystawie można zobaczyć ołowiane żołnierzyki, koniki na biegunach, klocki zrobione z kamienia, metalowe wozy strażackie. W sali wystawowej znajduje się również teatrzyk optyczny poświęcony latarniom magicznym;

Szlagiery z polskich spółdzielni – zabawki z lat 1959 – 1989 – wystawa jest poświęcona zabawkom, którymi bawiły się dzieci w czasach PRL-u. Poza maskotkami, na wystawie znajdują się również najciekawsze graficznie książki dla dzieci również z okresu PRL-u. „Szlagiery” to nie tylko gratka dla najmłodszych, ale również dla starszych zwiedzających, którzy z sentymentem wracają do lat, kiedy sami bawili się zabawkami;

  • Świat modeli – na wystawie znajdują się modele kolekcjonerskie oraz zabawki techniczne;
  • Zabawajki – wystawa jest poświęcona zabawkom ludowym. Prace prezentowane w gablotach są najczęściej wykonane z papieru, drewna i ceramiki;
  • Nowe nabytki – na tej wystawie znajdują się zabawki, które podarowały muzeum osoby prywatne.

 

Wystawy czasowe:

  1. „Bohaterowie z ekranu – 70 lat polskiej animacji”
  2. „Meble kombinowane”.

Oferta edukacyjna

Program zajęć edukacyjnych muzeum adresuje do dzieci od wieku przedszkolnego aż po uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Istnieje możliwość przeprowadzenia zajęć również dla dorosłych. Placówka proponuje także lekcje przystosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących po wcześniejszej konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia.
Zajęcia edukacyjne dla grup zorganizowanych odbywają się od wtorku do piątku w godzinach od 9.00. do 14.00.
Wielkość grupy: do 25 osób, minimalna ilość uczestników: 10 osób.
Czas trwania zajęć wynosi ok. 50 minut.
Zajęcia edukacyjne w Aptece Wyobraźni w cenie 6 zł (Apteka Wyobraźni – budynek oddalony o 100 m od Muzeum).
Na wybrane zajęcia trzeba dokonać rezerwacji telefonicznej najpóźniej na tydzień przed planowaną wizytą. Rezerwacja telefoniczna odbywa się od wtorku do niedzieli w godzinach 9.00. – 16.00. pod numerem telefonu: (41) 343-37-06.
Treści i metody prowadzenia zajęć dostosowane są do wieku uczestników.

  1. „SEKRETY MISIÓW”
    Miś to jedna z najpopularniejszych zabawek w historii. Wszyscy je znamy i większość z nas miała taką zabawkę, jednak jaka jest jej historia, wie niewielu. Miś narodził się w 1877 roku.
    Zupełnie przypadkiem, wymyśliła go Niemka MargareteSteiff. Lekcja skierowana jest do uczniów klas I szkoły podstawowej i dzieci w wieku przedszkolnym.
  2. „BARDZO KOLOROWE – ZABAWKI LUDOWE”
    Proponowana lekcja może pomóc dzieciom w zrozumieniu własnych korzeni, uświadomić jak ważna jest kultura, tradycje, obyczaje regionu, z którego się wywodzą. Przybliży również postaci świętokrzyskich twórców ludowych. Lekcja skierowana jest do uczniów kl. 0-II szkoły podstawowej
  3. „KILKA SŁÓW O ANIMACJI…”
    Jak nakręcono Reksia, Bolka i Lolka czy Shreka? Jak rusza się Uszatek i Colargol? Czy można zrobić film bez taśmy filmowej i czy to bardzo trudne zadanie? Lekcja przybliża historię i techniki animacji filmowej. Skierowana jest do dzieci z klas I-V. szkoły podstawowej.
  4. „MAŁY MUZEALNIK”
    Pod opieką pracowników muzeum dzieci opisują, rysują, mierzą prawdziwe eksponaty, wypełniając specjalne muzealne karty. Poznają słowo „eksponat”, dowiadują się, na czym polega praca muzealnika, poznają pracę muzealnego archiwum i katalogi zbiorów. Lekcja przeznaczona jest dla dzieci w wieku od
    2 klasy szkoły podstawowej.
  5. „SPOTKANIA Z KUSTOSZEM”
    Proponowana lekcja może przybliżyć studentom praktyczne aspekty muzealnictwa, zasady dokumentacji zbiorów, wystawiennictwo, funkcję edukacyjną jaką spełnia tego typu instytucja kultury. Lekcja skierowana jest głównie do studentów uczących się na kierunkach mających w programie zagadnienia związane z dziedzictwem narodowym i muzealnictwem oraz uczniów liceów.
  6. „POP-UP’OWE KARTKI”
    Co to jest pop – up? Pop-up to pochodzące z języka angielskiego słowo oznaczające pojawienie się nagle i niespodziewanie. To technika tworzenia trójwymiarowych, przestrzennych konstrukcji papierowych, które działają, opierając się na mechanice otwierania zgiętej kartki papieru.  Warsztaty przeznaczone są dla przedszkolaków i uczniów klas 0-III szkoły podstawowej.
  7. „GEOMETRYCZNE KOMPOZYCJE”
    Co to jest geometria, trójkąt, kwadrat i kółko. Czy można z nich tworzyć obrazy i fajnie się bawić? Czy figury geometryczne zdarzają się tylko w książce do matematyki? A może wszystko, co nas otacza powstało z prostych trójkątów, kwadratów i prostokątów? Zajęcia połączone z częścią praktyczną, wycinanko-rysowanką, wspierającą dziecięcą wyobraźnię.
    Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas I-III. szkoły podstawowej.
  8. „ZAPROJEKTUJ SOBIE DOMEK”
    Lekcja  składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej).
    W pierwszej teoretycznej części dzieci zapoznają się z historią domków dla lalek, poznają najciekawsze
    w historii domki dla lalek i ich wnętrza oraz pojęcie dollhauseminiatures (wykonywanie miniatur domków). W drugiej części dzieci zajmą się projektowaniem domków i ich wnętrz. Do tego celu przygotowane zostaną gotowe bryły (2 moduły) do składania: domek i zamek. Po lekcji dzieci będą mogły zabrać wykonane przez siebie zamki.  Lekcja skierowana jest do uczniów klas II-IV szkoły podstawowej.
  9. „ZAKRĘĆ MNĄ! – MAŁY BĄCZEK DO MAŁYCH RĄCZEK”
    Zajęcia składają się z dwóch części: teoretyczne  i praktycznej (warsztatowej). W pierwszej, teoretycznej części dzieci zapoznają się z historią zabawki, obejrzą prezentację multimedialną: ryciny ze starymi bąkami, z bąkami ze zbiorów Muzeum, które będzie można uruchomić. W drugiej części dzieci będą mogły tworzyć własne zabawki-bąki, które po zajęciach będą mogły zabrać ze sobą.
    Zajęcia skierowane są do grupy przedszkolnej 5 latków i uczniów kl.0-II szkoły podstawowej.
  10. „SZTAMBUCHY”
    Zajęcia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej). W części pierwszej uczestnicy zapoznają się z pojęciem „sztambuch”, z historią sztambuchów, oglądają prezentację multimedialną: przykładowe fotografie sztambuchów i pamiętników, zostają zaprezentowane sztambuch z lat 30. i 70. XX w. Następnie pogadanka połączona  z dramą o tym, a jaki sposób ludzie się ze sobą komunikują, jak poprawnie złożyć życzenia. W części drugiej uczestnicy wykonują własny sztambuch oraz umieszczają pamiątkowy wpis dla kolegi. Lekcja skierowana jest do uczniów klas I-V szkoły podstawowej.
  11. „POSZUKIWACZE SŁÓWEK”
    Przechodząc przez sale muzealne, dzieci poszukują konkretnych zabawek, które nazywać będziemy
    w języku angielskim, poznając w ten sposób poszczególne słówka. Dzieci uczą się dziesięciu nazw zabawek w języku angielskim. Kolejnym etapem będzie samodzielne nazywanie napotkanych po drodze znajomych zabawek. Końcowym elementem zajęć będzie wręczenie dzieciom Certyfikatu z wykazem wszystkich na nowo poznanych słówek. Lekcja przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym (4 – 6 lat)
  12. „ZABAWA Z MIGOWYM”
    Dzieci odkryją czym jest migowy, poznają poszczególne słowa, z których mogą ułożyć proste zdania. Lekcja stwarza okazję otwarcia się na osoby głuchonieme. Proponowany temat to nauka języka migowego w oparciu o swobodną konwersację tematycznie związaną z zabawkami, zawierającą elementy zabawy. Dzieci mogą się również przekonać, że nauka języka migowego sama w sobie stanowi doskonałą zabawę. Na koniec otrzymują Certyfikat Uczestnika Muzealnego Kursu Podstaw Języka  Migowego. Lekcja skierowana jest do dzieci klas I-III szkoły podstawowej.
  13. „W CO BYM SIĘ BAWIŁ, GDYBYM URODZIŁ SIĘ 40 LAT TEMU?”
    Zajęcia przedstawiają kilka najpopularniejszych gier i zabaw PRL-u. Zaproponowane gry i zabawy będą dostosowane do wieku uczestników. Lekcja ma na celu przedstawienie historii zabaw ale również ma zachęcić dzieci do samodzielnego wykonania zabawek wzorowanych na tych z epoki PRL-u
    i wypróbowywania ich w domu. Lekcja promuje ideę „Zrób to sam”, którą w PRL-u realizował Adam Słodowy, zabawy w kontekście kulturowo-historycznym.
    Zajęcia realizują podstawę programową w zakresie edukacji plastycznej, technicznej i historycznej.
    Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z klas 0-VI. szkoły podstawowej.
  14. „W CO BYM SIĘ BAWIŁ, GDYBYM URODZIŁ SIĘ PRZED 1000 LAT?”
    Podczas zajęć uczestnicy poznają celowość zabaw zręcznościowych. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej, o obecności tego typu zabaw w kulturach średniowiecznych, dzieci własnoręcznie wykonają swoją zabawkę. Celem lekcji jest zaprezentowanie zabaw w kontekście kulturowo-historycznym. Zajęcia realizują podstawę programową z zakresu kształtowania koordynacji ruchowej, plastycznej, technicznej i historycznej. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z klas I-VI. szkoły podstawowej.

Zajęcia prowadzone w Aptece Wyobraźni:

  1. „HISTORIA JEDNEJ GRY…”
    Lekcja o powstaniu gry „Hodowla zwierząt”, znanej dziś jako „Super Farmer”.
    Gra została wymyślona przez wybitnego matematyka Karola Borsuka ponad 70 lat temu. W trakcie zajęć dzieci poznają zasady gry Super Farmer oraz rozgrywają co najmniej jedną grę w 3-4 osobowych grupach. Lekcja skierowana dla uczestników powyżej 7 lat. Zajęcia realizują podstawę programową w zakresie edukacji matematycznej (dla młodszych prace na zbiorach, dla starszych rachunek prawdopodobieństwa) oraz historycznej Zajęcia zawierają lokowanie produktu.
  2. „BAJKI  RETRO”
    Dzieci pod opieką instruktora wymyślają bajkę, a potem ją ilustrują.
    Dzieci oglądają bajki na starym, domowym projektorze. Dla wielbicieli starych technologii możliwy jest pokaz slajdów prezentowanych przy użyciu latarni magicznej. Lekcja przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 8 do 12 lat, a zwłaszcza dla uczniów IV klas szkół podstawowych.
  3. „JAK BABCIA I DZIADEK UCZYLI SIĘ KREATYWNOŚCI?”
    Lekcja o zagadkach logicznych znanych od  kilkunastu, kilkudziesięciu a nawet od setek lat temu. Wiele z takich zagadek do dziś nie utraciło popularności. Lekcja ma na celu propagowanie tego typu rozrywek. Rozwiązywanie zagadek skutkuje podobnym typem myślenia jak rozwiązywanie zadań matematycznych i pozwala uczyć się poprzez zabawę. Zajęcia przeznaczone dla dzieci od 5 lat, dla grup starszych 10 +, 12+, 15+ przygotowane są trudniejsze zadania. Zajęcia realizują podstawę programową w zakresie edukacji matematycznej.
  4. „GRY PLANSZOWE”
    Gry planszowe znane są od czterech tysiącleci. Wymagają określonych plansz, pionków, elementów zasad jak i reguł, umiejętność liczenia, strategicznego myślenia lub tylko odrobiny szczęścia. Współcześnie nieco zapominane, pokonane przez gry komputerowe. Zajęcia skierowane są do uczestników od lat 10.
  5. „GRY FABULARNE, LITERACKIE I HISTORYCZNE”
    Uczestnicy poznają historie oraz ogólne zasady gier fabularnych. Lekcja ma na celu popularyzację tego typu rozrywek.  Przeznaczona jest dla uczniów powyżej 13 lat (gimnazjum i starsi).
  6. „ABC ORIGAMI”
    Podstawy origami – sztuki składania papieru. Dzieci poznają nie tylko historię origami, ale także uczą się wykonywania prostych papierowych figurek i przedmiotów. Lekcja dostosowana jest dla dzieci od 6 roku życia.
  7. „WARSZTAT MUZYCZNY”
    Podczas zajęć dzieci zapoznają się z instrumentami wykonanymi z przedmiotów codziennego użytku takich jak butelki, wiaderka, gazety, puszki i kapsle. Na prezentacji multimedialnej zaprezentowane zostaną zespoły i artyści grający na niecodziennych instrumentach (Cezik,Recyklingband,Stomp). W części warsztatowej uczestnicy wykonają z pół produktów instrumenty muzyczne takie jak grzechotki, bębenki, dzwonki, cymbałki. Na koniec zajęć odbędzie się krótki występ uczestników.
    Zajęcia skierowane są dla dzieci klas I-III . Czas trwania zajęć 50 min.
  8. „JAK ZOSTAĆ DETEKTYWEM?”
    Zajęcia składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W pierwszej części dzieci poznają tajniki zawodu detektywa. Różne techniki i narzędzia pracy, którymi się posługuje takie jak: pobieranie odcisków palców, książkę portretów pamięciowych, które po zajęciach będą mogły ze sobą zabrać.
  9. „JAK ZOSTAĆ GENIUSZEM?”
    Zajęcia składają się z dwóch części teoretycznej i warsztatowej. W pierwszej części wspólnie z grupą postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy geniuszem trzeba się urodzić? Co jest ważniejsze  przy osiąganiu sukcesu: talent, czy ciężka praca? Jakie inne cechy determinują sukces? Porozmawiamy o pasji, zainteresowaniach, predyspozycjach, o tym czy można połączyć pracę z pasją. Grupie zostaną przybliżone sylwetki osób, które łączą pracę z pasją, co dało im możliwość osiągnięcia sukcesu.
    W drugiej części warsztatów dzieci zostaną podzielone na 2-3 osobowe grupy. W tych grupach będą odpowiadały na podchwytliwe pytania wyświetlane na prezentacji multimedialnej. Znajdą się tam zagadki na spostrzegawczość, wymagające niestandardowego sposobu myślenia i kreatywności. Lekcja przeznaczona  jest dla uczniów klas gimnazjalnych I-III.
  10. PALINDROMY „ZABAWA SŁOWAMI”
    Na lekcji uczestnicy zapoznają się z pojęciem „palindrom”, ich historią oraz słynnymi autorami tych wyrażeń. Poznają też inne formy zabaw ze słowem takie jak anagram. Dzieci będą odczytywać przygotowane palindromy za pomocą lustra logopedycznego, a następnie w grupach ułożą własny palindrom. Na koniec wykonają ilustrację do poznanych na zajęciach palindromów. Zajęcia skierowane są do dzieci kl. III – VI szkoły podstawowej

Co muzeum oferuje osobom niewidomym?

W muzeum jest wiele eksponatów, zabawek, których może dotykać każdy zwiedzający. Po uzgodnieniu z pracownikami Muzeum jest możliwe przeprowadzenie warsztatów dostosowanych do potrzeb grupy.

Sklepik

Sklepik z zabawkami – znajduje się na terenie muzeum. Można w nim kupić nie tylko zabawki, ale również biżuterię np. kolczyki z modeliny czy drewniany naszyjnik.

Kawiarenka i manufaktura słodyczy

Manufaktura mieści się w Aptece Wyobraźni będącej częścią muzeum. Odbywają się w niej warsztaty, podczas których można samodzielnie przygotować słodycze. Po zakończonych warsztatach każdy otrzymuje dyplom Karmelarza. To miejsce, w którym można zorganizować urodziny dziecku oraz atrakcyjną imprezę dla pracowników.
W Manufakturze działa także mała kawiarenka w której w przyjaznej atmosferze i oryginalnych wnętrzach serwuje się pyszną kawę, świeżo wyciskane soki i inne napoje oraz wyśmienite ciasta i ręcznie robione desery – a wszystko w atrakcyjnych cenach.
Manufaktura jest partnerem programu „Menu bez glutenu” i posiada w swojej ofercie propozycje dla osób na diecie bezglutenowej.

Dostępność budynku muzeum:

Budynek Muzeum Zabawek i Zabawy posiada 4 wejścia. Droga do wejścia głównego prowadzi przez bramę, w której znajduje się wejście prowadzące do dyżurki ochrony oraz drugie prowadzące do części pomieszczeń biurowych. Z bramy droga prowadzi przez muzealny dziedziniec. Nie występują tu żadne ograniczenia architektoniczne. Nawierzchnię przed wejściem do budynku i na dziedzińcu stanowi kostka chodnikowa. Wejście główne prowadzi do holu, w którym znajduje się kasa biletowa oraz szatnia. Z holu przechodzi się do przestrzeni ekspozycyjnej.
Budynek jest dostosowany dla potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Budynek posiada dwie kondygnacje. Przestrzeń wystawiennicza zlokalizowana jest na parterze. Na piętrze znajdują się biura, biblioteka oraz sala konferencyjna, w której odbywają się zajęcia edukacyjne. Na piętro prowadzą schody zaopatrzone w poręcze o zróżnicowanych wysokościach. Budynek wyposażony jest w platformę pionową, z której mogą skorzystać osoby poruszające się na wózkach.
W muzeum, zarówno na parterze jak i na piętrze znajdują się toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W obrębie przestrzeni wystawienniczej jak i biurowej nie ma barier architektonicznych poza kostką brukową, którą wyłożona jest pierwsza sala wystawiennicza.
Muzeum nie posiada oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Brak możliwości wypożyczenia urządzeń z audiodeskrypcją dla osób niewidzących.
Osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu do budynku Muzeum pod warunkiem wyposażenia psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę z niepełnosprawnością certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Osoba niepełnosprawna jest odpowiedzialna za szkody wyrządzone przez psa asystującego.

Godziny otwarcia:

– maj – październik – 9. – 17.
– listopad – kwiecień – 8. – 16.

Kontakt

Muzeum Zabawek i Zabawy
pl. Wolności 2
25-367 Kielce
tel. (41) 343-37-06
www.muzeumzabawek.eu
e-mail: poczta@muzeumzabawek.eu