Kanadyjska nastolatka pasjonująca się sztuczną inteligencją stworzyła robota, który ma nadzieję, że w przyszłości okaże się doskonałą pomocą dla osób niewidomych.
Po obejrzeniu filmu video opisującego problemy osób niewidomych korzystających z pomocy psów przewodników, 14-letnia Kaia Pejsa postanowiła zaprojektować i zbudować psa-robota i dzięki temu wziąć udział w szkolnym projekcie STEM.
STEM to program, który jest adresowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli. Przedsięwzięcie to ma na celu podniesienie jakości kształcenia i promocję edukacji w zakresie STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Nauki przyrodnicze, technologia, inżynieria oraz matematyka są to dziedziny, które zapewniają przyspieszenie rozwoju społecznego, cywilizacyjnego i gospodarczego. Dzięki lepszemu i skuteczniejszemu nauczaniu młodzi ludzie wiążą swoją przyszłość z naukami przyrodniczymi, ścisłymi i technicznymi. Rozwijają umiejętności i zdolności inicjowania zmian, modernizacji i otwarcia na nowe rozwiązania.
„Moim ostatecznym celem jest polepszenie życia innych ludzi”
– mówi Pejsa, która jest uczniem klasy 8 w Magnetic Hill School w Moncton, New Brunswick, Kanada.
Z pomocą ojca Pejsa użyła wszystkich materiałów jakie znalazła w swoim domu, aby zbudować robota. Nazwała to „Sconewell”.
„To gra słów, co oznacza nic innego, jak idzie dobrze”
– powiedziała nastolatka.
Dziewczyna stworzyła robota w kształcie owczarka niemieckiego, ponieważ odkryła, że jest to rasa powszechnie używana jako pies przewodnik.
Pejsa ręcznie wykonała metalowy prototyp, z którego po bokach wystaje specjalny drążek, jak w przypadku uprzęży u żywego stworzenia, pozwalający osobie niewidomej na bezpośredni kontakt z urządzeniem i podążanie za nim.
Kaia samodzielnie zaprogramowała czujniki-detektory przeszkód, by robot bezpiecznie mógł prowadzić użytkownika do celu.
Pejsa w przyszłości planuje studiować robotykę na uniwersytecie i ma nadzieję, że wtedy właśnie uda się jej ulepszyć „Sconewell” i wprowadzić do masowej produkcji.
Źródło: globalnews.ca / mir.org.pl