23 stycznia 2020 roku odbył się w Warszawie VI Kongres Różnorodności „Fixing tomorrow with diversity — czyli jak różnorodność wpływa na budowanie kapitału społecznego”. Inicjatywa – której organizatorami są firmy Henkel Polska i BETTER – gościła w tym roku we wnętrzach Międzynarodowego Centrum Kultury, Nowy Teatr.
Podczas tegorocznej, szóstej już edycji Kongresu Różnorodności, jednego z kluczowych wydarzeń CSR w Polsce, zaproszeni goście – przedstawiciele biznesu, administracji publicznej, świata akademickiego i organizacji pozarządowych – dyskutowali o idei różnorodności oraz o tym, jak oddziałuje ona na budowanie szeroko rozumianego kapitału społecznego w różnych dziedzinach życia.
Jednym ze stałych punktów Kongresu Różnorodności, bardzo lubianym przez publiczność, jest Przegląd „Praktycy Różnorodności”. Podczas tej części zaprezentowano sześć najciekawszych projektów społecznych realizowanych na rzecz dzieci z domów dziecka, seniorów, osób z niepełnosprawnościami oraz młodzieży.
Człowiekowi, nawet będącemu w trudnej sytuacji, wystarczy dać szansę, aby stał się aktywnym członkiem społeczeństwa – przekonywały uczestniczki kongresowej dyskusji panelowej, podczas której omawiano przykłady prowadzonych działań.
Taką szansę osobom niewidomym postanowiła dać Anna Bocheńska z Fundacji Człowiek w Potrzebie. Wspólnymi siłami stworzyli oni restaurację Different – pierwszą w Polsce, której klienci są obsługiwani w całkowitej ciemności i wyłącznie przez niewidomych kelnerów.
„Nasi goście zdobywają wiedzę i umiejętność obcowania z osobą niewidomą” – mówiła Anna Bocheńska. Według niej, w restauracji „role się zupełnie odwracają: osoba niewidoma staje się przewodnikiem osoby widzącej, a osoba widząca jest zdana na opiekę osoby niewidomej”.
Jak podkreśliła Anna Bocheńska, dla niewidomych pracowników to była całkowita zmiana w życiu. „To, co najczęściej od nich słyszymy, to: +mam kontakt z ludźmi, mogę z nimi rozmawiać, czuję się wartościowym człowiekiem+” – dodała.
Także „od kuchni”, ale tym razem dzieciom z domów dziecka, pomaga Zuzanna Skoczek realizująca projekt Samodzielność Od Kuchni. Według niej, dzieciom z domów dziecka ciągle brakuje wiedzy i umiejętności w zakresie takich czynności i spraw, jak przyrządzanie posiłków czy budżet domowy. „Młodzież nie ma, jak nauczyć się gotować czy robić zakupy” – opisuje współautorka projektu. Do tej pory warsztaty dla młodzieży udało się zorganizować w 6 województwach i wzięło w nich udział 400 wychowanków placówek opiekuńczych.
Wspierającą dłoń wyciąga do młodzieży również inicjatywa „Kosmos dla Dziewczynek”. Zrodziła się ona z potrzeby rodziców, którzy chcieli pokazać swoim córkom, że nie ma niczego, co byłoby zarezerwowane wyłącznie dla chłopców. I tak powstał dwumiesięcznik „Kosmos dla Dziewczynek”, który narodził się z różnorodności. Magazyn ma uświadomić dziewczynkom, że bez względu na to, co lubią i co chcą robić w życiu, są silne i nie znaczą mniej od innych.
Do nieco starszych dziewcząt skierowany jest projekt Rebelki, organizowany przez firmę Henkel Polska. To dodatkowa akcja przy społecznym projekcie Zwolnieni z Teorii. Mogą brać w niej udział uczennice liceum, które uczą się, jak wdrażać projekty i zajmować w nich odpowiednie role. Nie dostają za to żadnej nagrody, ale często same muszą starać się o dofinansowanie, by zrealizować wybrany przez siebie cel. W tym zadaniu wspierają je mentorki z firmy Henkel. Dzięki szkoleniom oferowanym w ramach programu, mentoringowi oraz pracy zespołowej, młode liderki rozwijają kompetencje w obszarach przywództwa, pracy w zespole, zarządzania projektami i zwiększania ich skali.
„Mówimy im: musicie się dogadać. Musicie znaleźć wspólny pomysł na projekt, musicie siebie nawzajem przekonać do tego, żeby ten projekt razem zrobić. Musicie znaleźć w sobie elastyczność, która pozwoli wspólnie wszystko dociągnąć do końca” – opisuje Anna Kobierska z Henkel Polska, jedna z mentorek projektu.
Energię kumulowaną za biurkiem wykorzystuje z kolei Inicjatywa SPOT – niosąca wsparcie w remontowaniu i adaptowaniu budynków dla organizacji społecznych. Jak mówi jej założycielka Agata Bosiacka, pomysł powstał na studiach, gdzie nauczonym teorii studentom architektury brakowało praktyki. Jak się wkrótce okazało – praktykę można też wykorzystać w celu charytatywnym.
Według niej, powody dla których ludzie biorą udział w takim wolontariacie, są naprawdę przeróżne. To zarówno chęć pomagania, jak i nauka, dokształcenie się oraz poznanie innych ludzi.
Już nie fundacją czy inicjatywą, a całkowicie miejskim programem jest Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie. W dawnym budynku żłobka mieści się ośrodek, w którym czas mogą spędzać osoby starsze. „Walczymy o to, aby osoby na pograniczu samodzielności i aktywności, tę samodzielność i aktywność zachowały” – mówi Katarzyna Jabłońska z CAM. Młodzi ludzie przychodzą tutaj spędzić ze seniorami trochę czasu, porozmawiać, posłuchać. A osoby starsze – dzięki temu, że są słuchane – czują się potrzebne.
Uczestnicy VI Kongresu Różnorodności poza Przeglądem „Praktycy Różnorodności” mogli też posłuchać o tym, jak różnorodność rozwija się w Stanach Zjednoczonych, gdzie działa ok. 1,5 mln organizacji pozarządowych oraz o tym, jak miasto Gdańsk promuje i wspiera ideę różnorodności.
Jan Jakub Wygnański, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, w swoim wystąpieniu zaznaczył, że różnorodność odgrywa szczególną rolę w budowaniu kapitału społecznego. Dodał, że to różnorodność jest też motorem powstających w firmach innowacji.
Do takiego samego wniosku doszli uczestnicy panelu na temat mocy kapitału w biznesie. Ich zdaniem różnorodność wpływa pozytywnie na procesy biznesowe, ekonomiczne czy społeczne. Firma BETTER podczas Kongresu przedstawiła także raport z efektów realizacji programu „W drodze do pracy”, organizowanego przez Henkel Polska i Fundację Miejsce Kobiet, w którym biorą udział kobiety pozostające przez długi czas, co najmniej rok, poza rynkiem pracy.
Uczestnicy Kongresu zastanawiali się też nad tym, jak z różnorodnością radzą sobie sztuczna inteligencja i nowe technologie.
Wydarzenie odbyło się pod patronatem merytorycznym Karty Różnorodności, koordynowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Patronami medialnymi wydarzenia byli Personel i Zarządzanie, employerbranding.pl; proto.pl; ngo.pl; nienieodpowiedzialni.pl.
Źródło: Centrum Prasowe PAP