Mazowsze: Wystartowała kolejna edycja kampanii społecznej „Włączamy możliwości”


Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej wystartowało z kolejną kampanią społeczną dotyczącą osób z niepełnosprawnościami. Jej hasło „Włączamy możliwości.” nawiązuje do ubiegłorocznej. Tym razem skupia się nie tylko na możliwościach osób z niepełnosprawnościami, ale też dostępności przestrzeni publicznej – instytucji kultury, urzędów, transportu.

– W końcówce zeszłego roku mówiliśmy: „Widzisz ograniczenia? Dostrzeż możliwości!”. Dziś pokazujemy, że możliwości aktywnego uczestniczenia osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie to nie tylko ich motywacja, ale też gotowość przestrzeni wokół. Chcemy mówić o tym, jaki potencjał tkwi w mazowieckich instytucjach kultury, w transporcie kolejowym, który organizujemy, ale też w naszych jednostkach. Na rozwój naszych spółek kolejowych, muzeów, teatrów, poświęcamy co roku mnóstwo pieniędzy. Dzięki temu zmieniają się w taki sposób, by być otwarte na każdego użytkownika

– podkreśla marszałek Adam Struzik.
Kampania społeczna „Włączamy możliwości.” ma zwiększyć świadomość o tym, jak dostępna jest przestrzeń mazowieckich instytucji kultury, urzędów i przewoźników kolejowych. Kampanię tworzą m.in. spoty, które obecne są w internecie, mediach społecznościowych, kinach studyjnych i transporcie kolejowym.

Każdy ze spotów dotyczy osób z inną niepełnosprawnością. Dzięki temu mamy możliwość poznania rozwiązań ułatwiających korzystanie z różnych miejsc. Pierwszy z filmów adresowany jest do osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. W kolejnych odsłonach pojawiają się rozwiązania stworzone z myślą o osobach z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu, neuroróżnorodnych oraz seniorów.

Dostępność to możliwość

W ten sposób można dowiedzieć się, jak dzięki inwestycjom sejmiku województwa otwierają się możliwości dostępu do mazowieckich teatrów, muzeów, instytucji kultury, spółek kolejowych, ale też innych jednostek. To pokazanie rozwiązań, które osobom z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami ułatwiają udział w życiu społecznym.

– Ta kampania, to kolejny krok ku temu, by pokazać, że osoby z niepełnosprawnościami mogą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Tym razem pokazujemy trochę inną perspektywę – skupiamy się na tym, by na przykładzie konkretnie zaadresowanej oferty zachęcić do wykorzystania możliwości, jakie mają poszczególne miejsca, by na równych zasadach uczestniczyć w życiu publicznym, zawodowym, społecznym i kulturalnym

– zaznacza Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa ds. osób z niepełnosprawnościami.
Na przykładzie osoby z niepełnosprawnością ruchową (w spocie – na wózku) można zobaczyć rozwiązania w Centrum Folkloru Polskiego w Karolinie, wagonach WKD, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, które pozwalają im korzystać z tych miejsc bez barier.
Przykłady audioprzewodnika z tłumaczem w polskim języku migowym (pjm) w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, tłumaczenia materiałów na migowy w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie oraz spektakli w Teatrze Dramatycznym w Płocku – to otwartość na g/Głuchych.
Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami wzroku pokazane są tyflografiki z Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu, znaczniki dźwiękowe w Teatrze Polskim w Warszawie i makiety do poznawania dotykowego w Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Osoba z trisomią 21 wprowadza nas w świat dostępnych wystaw w Muzeum Azji i Pacyfiku, w Muzeum Turystyki i Sportu w Warszawie czy wydarzeń w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie.

Nie tylko niepełnosprawność

– W tym roku w kampanii pokazujemy możliwości, na jakie mogą liczyć nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale też starsze, które z uwagi na wiek czy posiadane ograniczenia, np. słuchu, wzroku, ograniczenia ruchowe, potrzebują rozwiązań ułatwiających utrzymanie dotychczasowej aktywności. Dostępność jest również dla Was

– zauważa Elżbieta Lanc, członek zarządu województwa mazowieckiego.

Tym razem poza wcześniej prezentowanymi grupami niepełnosprawności pojawia się jeszcze seniorka – reprezentantka dużej grupy społecznej, która również potrzebuje szczególnych rozwiązań, które ułatwią jej korzystanie z przestrzeni wokół. Dzięki niej dowiadujemy się, że jedne miejsca możemy zwiedzić bez barier architektonicznych – np. występujące wcześniej Centrum Folkloru Polskiego w Karolinie, w innym możemy liczyć na ułatwienia dla osób z dysfunkcją słuchu – pętla indukcyjna w Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Dla osób, które nie mogą ruszyć się z domu, a chciałyby poznać różne miejsca, jest możliwość wirtualnego zwiedzania – jak np. w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce.

– Rozwiązania zwiększające dostępność pozwalają wszystkim na równi korzystać z przestrzeni. Kampania będzie wyświetlana w komunikacji miejskiej, w kinach, internecie, prasie. Mam nadzieję, że zachęci osoby z niepełnosprawnościami do dostrzeżenia nowych możliwości i otwarcia się na nie

– dodaje Artur Świercz.
Każda z przedstawionych dostępności jest zaproszeniem wszystkich osób, bez względu na pozorne ograniczenia do skorzystania z oferty instytucji kultury lub pociągów.
Na profilach społecznościowych (Facebook, Instagram), wszystkie materiały związane z kampanią, są opatrzone hasztagiem #MazON, który odnosi się do działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu.


 

Źródło: Biuro Prasowe MCPS