Komfort podróżowania, rozkłady jazdy czy dostępność polskiej kolei. Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął trzecią edycję badania satysfakcji pasażerów

Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął trzecią edycję badania satysfakcji pasażerów kolei. Masz możliwość wyrażenia swojej opinii na temat komfortu podróżowania, rozkładów jazdy czy dostępności polskiej kolei, a także przekazania swoich oczekiwań w zakresie pożądanych zmian.
Już trzeci raz Urząd Transportu Kolejowego prowadzi badanie satysfakcji pasażerów kolei. Poprzednio opinie pasażerów zbierano w latach 2019 i 2021. Od tego czasu nastąpiło wiele istotnych zmian na rynku przewozów pasażerskich – od wystąpienia stanu epidemii COVID-19 i załamania się przez to statystyk przewozowych, po wyraźną odbudowę potoków podróżnych w stosunku do okresu sprzed pandemii koronawirusa. Teraz UTK chce ponownie poznać opinie podróżnych o polskiej kolei.
Na wypełnienie ankiety potrzeba około 15-20 minut.

„Warto poświęcić czas na wypełnienie ankiety, ponieważ zebrane informacje pozwolą na określenie zagadnień, które – zdaniem pasażerów – najbardziej wymagają poprawy. Dane te będą również cennym źródłem informacji podczas opiniowania przez Prezesa UTK planów transportowych oraz umów o świadczenie usług publicznych (PSC) przygotowywanych przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego”

– zachęca dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Ankieta opublikowana na stronie internetowej UTK posłuży do zebrania ocen i opinii pasażerów dotyczących komfortu podróży, jakości obsługi i oferowanych usług, bezpieczeństwa, oferty przewozowej czy udogodnień dla osób z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. W formularzu zawarto również pytania związane z oddziaływaniem epidemii COVID-19 na obecne nawyki transportowe podróżnych. Ponadto badanie pozwoli na poznanie preferencji pasażerów, a także aktualnej oceny atrakcyjności kolei na tle innych środków transportu.
Formularz składa się z kilkudziesięciu pytań odnoszących się do kwestii, o które pytano w poprzednich edycjach badania. UTK skonsultował wówczas pytania z fundacjami i stowarzyszeniami działającymi na rynku pasażerskich przewozów kolejowych oraz instytucjami publicznymi podejmującymi działania na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Formularz badania opinii pasażerów jest dostępny pod adresem: utk.gov.pl/ankieta
Wyniki badania zostaną podsumowane w specjalnym raporcie, który zostanie przekazany przedsiębiorstwom kolejowym oraz opublikowany na stronie internetowej Urzędu.

Jak podróżni oceniają polską kolej?

Z badania przeprowadzonego w 2021 r. wynika, że niemal 58% pasażerów dobrze i bardzo dobrze ocenia podróże koleją, a aż 83% osób lubi podróżować koleją. Co powinni poprawić pracownicy kolei? Ankietowani wskazali na umiejętność przekazywania informacji i rozwiązywania konfliktów. Jednak 62,3% respondentów nie doświadczyło niemiłej obsługi ze strony pracowników kolei, 28,8% pytanych spotkało się z taką sytuacją sporadycznie, a 8,9% wielokrotnie. 68% respondentów w pytaniach o ocenę poziomu bezpieczeństwa na kolei w ujęciu ogólnym wskazała na odpowiedzi dobre i bardzo dobre. Jedynie 9% badanych odniosła się do tej kwestii negatywnie.
Wyniki badania przeprowadzonego w 2021 r. znajdują się na stronie UTK.
Ankieta będzie aktywna do 15 września 2023 r.


 

Źródło: PAP MediaRoom