Japonia: Sztuczna inteligencja zadba o bezpieczeństwo osób niewidomych na dworcach kolejowych

KYOTO – Keihan Electric Railway Co. testuje system sztucznej inteligencji (AI), który wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu, aby szybko wykryć podróżnych poruszających się przy pomocy białej laski lub na wózku inwalidzkim, a następnie powiadomić personel stacji o ich obecności.
Nowy system ma na celu zapobieganie wypadkom z udziałem pasażerów niepełnosprawnych, takim jak upadek na tory z peronu stacji.
Podobne systemy były również uruchamiane na zasadzie próbnej przez Kintetsu Railway Co. i Sagami Railway Co.
System sztucznej inteligencji Keihana jest testowany na stacji Gion-Shijo w centrum Kioto, która znajduje się w pobliżu świątyni Yasakajinja i innych głównych atrakcji turystycznych.
Przedsiębiorstwo kolejowe obsługuje głównie obszar Kioto-Osaka. We współpracy z firmą Apprhythm Inc., firmą informatyczną z siedzibą w Osace, w lutym zainstalowano cztery kamery przy bramkach biletowych na stacji.
System sztucznej inteligencji będzie gromadził skany obrazów do końca marca, aby nauczyć się rozpoznawać obecność osób niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich, i ostatecznie wykrywać je automatycznie. Od kwietnia pracownicy stacji zaczną otrzymywać powiadomienia na telefony służbowe za każdym razem, gdy system je wykryje.
Według danych opublikowanych przez japońskie Ministerstwo Transportu, w roku podatkowym 2019 odnotowano aż 61 wypadków z udziałem niewidomych pasażerów, polegających głównie na upadku z peronu na tory.
Przedsiębiorstwo Kintetsu, które obsługuje region Kinki, wprowadziło podobny system na zasadzie próbnej w czerwcu ubiegłego roku przy bramkach biletowych swojej stacji Yamato-Saidaiji w Nara. Według przewoźnika system jest skuteczny, ponieważ pozwala pracownikom stacji w pokoju obsługi dowiedzieć się o obecności podróżnych z dysfunkcją wzroku i ruchu, nawet jeśli żaden z pracowników stacji nie jest dostępny przy bramkach biletowych.


 

Źródło: Asahi.com