Na lotnisku w podkrakowskich Balicach wdrażane są procedury związane z pomocą pasażerom z ukrytymi niepełnosprawnościami. Osoby z autyzmem, Alzheimerem, depresją czy epilepsją mogą liczyć m.in. na priorytet przy kontroli bezpieczeństwa czy dokumentów.
Procedury te obejmują pomoc pracowników lotniska od momentu opuszczenia środka transportu do wejścia do samolotu. Mają ułatwić podróżowanie osobom m.in. z zaburzeniami rozwojowymi, autyzmem, chorobą Alzheimera, zespołem Downa, schorzeniami psychicznymi, cukrzycą, epilepsją czy astmą.
„Coraz więcej niepełnosprawności nie wiąże się z ograniczoną mobilnością, wiele z nich należy do grupy tzw. niepełnosprawności ukrytych. Nasze lotnisko, jako pierwsze w Polsce, przystąpiło do programu >>Hidden Disabilities<< (ang. ukryte niepełnosprawności, przyp. red.), zapoczątkowanego w Wielkiej Brytanii” – mówi Tomasz Żakowski, kierownik działu obsługi klienta i customer service Kraków Airport.
Program ten polega na respektowaniu oznaczeń, na których jest przedstawiony słonecznik na zielonym tle. „To dyskretny znak dla pracowników lotniska: >>jestem niepełnosprawny, mogę się niestandardowo zachowywać, mogę potrzebować więcej pomocy, zrozumienia ze strony pracowników<<” – tłumaczy Żakowski.
Niepełnosprawni mają zapewnione wyjątkowe traktowanie. „Krakowskie lotnisko przygotowało kodeks postępowania z myślą o pasażerach niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności fizycznej. Zespół, który jest doskonale przygotowany oraz najnowocześniejszy sprzęt zapewnia komfortową obsługę pasażerów”- mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Błękitna ścieżka zapewnia w każdym momencie pobytu na lotnisku, zarówno pierwszeństwo, jak i udogodnienia względem nadawania bagażu, oczekiwania na samolot i w każdym elemencie obsługi lotniczej” – wyjaśnia.
Co roku rośnie liczba osób z różnego typu niepełnosprawnościami, które w Kraków Airport uzyskują pomoc. W 2016 roku było to 15 250 podróżnych, a w 2019 – już 23 020. Podczas rezerwacji biletu na samolot istnieje możliwość dodania informacji o specjalnych potrzebach związanych z niepełnosprawnością. Przekazywana jest ona do przewoźnika, który z kolei informuje port lotniczy.
„Pomoc jest udzielana bezpłatnie, adekwatnie do stopnia niepełnosprawności. Niezależnie od tego, jakim środkiem transportu przyjeżdża pasażer – samochodem, pociągiem czy autobusem, może się zgłosić dopiero na lotnisku poprzez specjalny niebieski panel. Przyciskając go łączy się bezpośrednio ze specjalną komórką, która zajmuje się udzielaniem pomocy osobom niepełnosprawnym. Asystent przyjdzie we wskazane miejsce” – mówi Tomasz Żakowski.
Jeśli pasażer nie poinformował przewoźnika o swoich specjalnych potrzebach, może się zgłosić do obsługi lotniska za pomocą formularza znajdującego się na stronie internetowej Kraków Airport.
Jeśli się o tym zapomni, pomoc zostanie udzielona także, kiedy pasażer podejdzie do informacji lub poprosi o nią podczas odprawy biletowo-bagażowej. W ramach tej asysty zawiera się wszystko, z czym pasażer może mieć trudności na lotnisku z uwagi na swoją niepełnosprawność, czyli począwszy od otworzenia drzwi, a skończywszy chociażby na pomocy w przejściu kontroli bezpieczeństwa. Zawsze ta usługa jest „szyta na miarę”. Każdy pasażer traktowany jest indywidualnie, adekwatnie do potrzeb oraz stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
Źródło: PAP MediaRoom