Pierwsze i jedyne w Polsce, nowatorskie udogodnienie dla osób niewidomych testowane jest w Łodzi. Specjalna aplikacja znacznie ułatwi im korzystanie z komunikacji miejskiej.

W Łodzi, przy ul. Rewolucji 1905 r., na przystanku autobusowym usytuowanym między ul. Wschodnią a Kilińskiego, w tablicy pasażerskiej informującej podróżnych o liniach, które z tego miejsca odjeżdżają oraz godzinach odjazdów zainstalowane zostało niewielkie urządzenie. Urządzenie to pozwala zdalnie uruchomić komunikat głosowy tej tablicy. Zdalnie, czyli używając aplikacji w telefonie. To pierwsze takie miejsce w Polsce. Dlaczego jest to tak ważne dla osób niewidomych?
– Stoimy przy tablicy z informacją pasażerską. Działa w ten sposób, że aby nie tylko zobaczyć i przeczytać – czego osoba, która nie widzi nie zrobi – ale i usłyszeć zapowiedź, trzeba podejść do niej, odnaleźć przycisk, a po jego naciśnięciu rozlega się komunikat o godzinie odjazdu poszczególnych tras autobusowych. Zostało to zainstalowane dla osób niedowidzących i niewidomych, ale już samo odnalezienie tego słupka dla osoby niewidomej stanowi nie lada problem. Do tego mogę dodać kwestie związane z higieną takiego korzystania z przycisku – szczególnie w dobie pandemii. Dlatego pojawił się pomysł, by znaleźć sposób na uruchomienie tego przycisku… zdalnie. Znalazłem go. I stworzyłem aplikację, która na to pozwala. Jak to działa? Idę chodnikiem po ulicy Rewolucji 1905 r. w Łodzi. Gdy zbliżam się do przystanku na odległość kilku metrów włączona w telefonie aplikacja uruchamia ten słup i wyświetla mi w telefonie opis przestrzeni w której jestem, np. że to taka i taka ulica, że znajduje się tu przystanek, z którego odjadę w takim a takim kierunku. Czyli już wiem, że jestem na przystanku. Na ekranie telefonu zaś poza opisem miejsca wyświetla mi się wirtualny przycisk, który pozwala mi na uruchomienie głosu w tablicy pasażerskiej. Czyli stanie się to samo, co po naciśnięciu przycisku, ale nie muszę „zgadywać”, że na ten przystanek dotarłem, że jest tu tablica pasażerska i szukać po omacku przycisku – opowiada Jan Szuster, niewidomy inżynier, twórca aplikacji. Pierwsze takie urządzenie, które zdalnie uruchamia tablicę pasażerską zostało zainstalowane w Łodzi. I tu jest testowane. Ale nie są to pierwsze urządzenia w przestrzeni miejskiej w Łodzi, które dzięki swoim funkcjom głosowym i możliwości uruchomienia ich dzięki aplikacji z telefonu pozwalają osobom niewidomym odnajdywać się w przestrzeni miejskiej. W Łodzi, m.in. przy urzędach, przychodniach, na przystanku PKS na dworcu Łódź Fabryczna czy na całej długości ul. Piotrkowskiej zainstalowanych zostało około 130 takich urządzeń. Kolejne ok. 60 znajduje się przy budynkach uczelni wyższych.
Do tej pory osoby niewidome z Łodzi mogły korzystać albo z przycisków na tablicach pasażerskich, albo specjalnych pilotów, które uruchamiały tablicę zdalnie.  Ale i włączały komunikaty głosowe, które uruchamiały się z głośników zainstalowanych na pojazdach MPK wjeżdżających na przystanek, Dla osób z dysfunkcjami wzroku instalowane są też specjalne płyty chodnikowe pozwalające odnaleźć się w przestrzeni miejskiej – również na przystanku. Zaś w pojazdach – dla osób słabowidzących – specjalne podświetlenie w schodach oraz w poręczach tramwajów.


 

Źródło: Biuro Rzecznika Prasowego Prezydent Miasta Łodzi