W niedzielę Chiny wprowadziły nowy krajowy standard rozwoju usług bez barier w Internecie, mający na celu lepszą obsługę osób niedowidzących w tym kraju.
W Chinach jest ponad 17 milionów osób niewidomych. Wśród nich jest 33-letni Zhao Cheng, który stracił wzrok w wyniku wypadku. Dzięki najnowszej technologii Cheng może się komunikować ze znajomymi wymieniając z nimi wiadomości głosowe za pośrednictwem platformy WeChat. Mężczyzna twierdzi, że aplikacje mobilne odgrywają w życiu osób z dysfunkcją wzroku coraz większą rolę, bo to dzięki nim może zarządzać swoimi finansami, wezwać taksówkę czy słuchać audiobooków i muzyki.
W ostatniej dekadzie coraz więcej firm takich chociażby jak Alibaba, Baidu, Tencent i iFLYTEK inwestuje w bezbarierową obsługę, ale jest to wciąż kropla w morzu potrzeb. Na poprawę sytuacji ma wpłynąć nowo wprowadzony standard.
W ciągu ostatnich kilku lat, chociaż firmy wykazywały zainteresowanie opracowywaniem usług dla osób niepełnosprawnych bez barier, bez krajowego standardu, nie można zagwarantować jakości produktów, jak twierdzi profesor Bu Jiajun z katedry technologii oprogramowania na Uniwersytecie Zhejiang, inicjator krajowego standardu obsługi bez barier i zastępca dyrektora chińskiego centrum badawczego technologii informacyjnej.
„Zawsze zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy wykorzystać technologię, aby przezwyciężyć niepełnosprawność fizyczną osób niepełnosprawnych i pomóc im pokonać bariery, aby mogły cieszyć się równymi szansami w zakresie zdrowia, edukacji i pracy, a wreszcie prowadzić przyzwoite życie” – powiedział Bu.
„Nasz krajowy standard jest zsynchronizowany z uniwersalnym międzynarodowym standardem W3C”, powiedział Bu. „Staramy się zachować najwyższy poziom zgodności”.
Jak mówi Bu, korzystanie przez osoby z niepełnosprawnościami z internetu jest nadal bardzo trudne.
Źródło: xinhuanet.com