Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podsumowuje akcję „Udostępniacze”

Zakończyła się ogólnopolska akcja edukacyjna „uDOSTĘPniacze”, adresowana do uczniów szkół podstawowych z całej Polski. Jej organizatorem było Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Projekt obejmował lekcje z zakresu dostępności, konkurs oraz praktyczne warsztaty. W grudniu zakończył się ostatni etap akcji. W 100 szkołach podstawowych w całej Polsce odbyło się prawie 600 zajęć. Wzięło w nich udział blisko 11 tysięcy uczniów.

„Chcemy uwrażliwiać społeczeństwo na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, starszych, a także kobiet w ciąży czy rodziców z małymi dziećmi. Jest takie przysłowie „czym skorupka nasiąknie za młodu tym na starość trąci”. Dlatego naszą akcję skierowaliśmy do uczniów szkół podstawowych, by już od najmłodszych lat budować u dzieci świadomość potrzeb innych osób – podkreśla minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.”

Dostępność zaczyna się od drugiego człowieka

Jak poruszać się po szkolnej przestrzeni o kulach? Jak otworzyć opakowanie lub związać włosy jedną ręką? Jak się porozumieć, gdy nie słyszymy drugiej osoby?
Praktyczne warsztaty z zakresu dostępności, w których udział wzięły osoby z niepełnosprawnościami, pomogły uczniom znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań związanych z problemami, z którymi na co dzień mierzą się osoby o ograniczonej zdolności do poruszania się, osoby niesłyszące lub niewidzące. Uczniowie zobaczyli na własnym przykładzie, z jakimi trudnościami zmagają się takie osoby.
Każda szkoła, która wzięła udział w projekcie otrzymała od 3 do 6 warsztatów z dostępności dla uczniów. Zajęcia, trwające od października do grudnia, były prowadzone przez profesjonalny zespół trenerski. Łącznie odbyło się 591 warsztatów w 100 szkołach podstawowych w całej Polsce. Wzięło w nich udział blisko 11 tysięcy uczniów.

„uDOSTĘPniacze” – jeden konkurs, wiele działań

Warsztaty były ostatnim elementem projektu „uDOSTĘPniacze”. Jego pierwszym etapem były lekcje z dostępności.  Nauczyciele ze 100 szkół, które przystąpiły do projektu, przeprowadzili (na bazie otrzymanych materiałów dydaktycznych) lekcje na temat dostępności dla blisko 6 tysięcy uczniów.
Zadaniem uczniów w ramach pracy konkursowej było odnalezienie barier w swoim otoczeniu, które utrudniają codzienne funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami. Uczniowie mieli także wskazać sposoby usunięcia przeszkód, które uprzednio zidentyfikowali.
Do konkursu zgłoszono aż 95 prac!


 

Źródło: MFiPR