Hackathon+ 2019 – znamy zwycięskie rozwiązania dotyczące dostępności

Zespół Hakje z aplikacją dla osób głuchych i niedosłyszących to zwycięzca Hackthonu+ – dwudniowego turnieju programowania, który został zorganizowany 23 i 24 listopada przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. W wydarzeniu wzięło udział ponad 100 osób podzielonych na 21 drużyn. Nagrody i wyróżnienia za najlepsze rozwiązania dotyczące dostępności otrzymały cztery z nich.
Uczestnicy i zwycięzcy Hackathonu+ 2019
„Pomysłowe rozwiązania ułatwiające codzienne życie osobom z niepełnosprawnościami i seniorom, które udało się wypracować uczestnikom podczas ostatnich 24 godzin, to najważniejsza wartość Hackathonu+. Jestem pod wrażeniem kreatywności zaprezentowanych pomysłów. Zobaczyliśmy 21 zespołów i tyle samo świetnych rozwiązań, które mają szansę pomóc tysiącom osób – podsumowała minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.”

Trzy nagrody i cztery wyróżnienia

Pierwsze miejsce, nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych i wyróżnienie od firmy Google zdobył pięcioosobowy zespół Hakje z Krakowa za aplikację Media+. Zadaniem narzędzia jest pomoc osobom z niepełnosprawnością słuchu w oglądaniu telewizji i słuchaniu radia. Jak działa aplikacja, wyjaśnia Iga Niemiec:
„Kanały radiowe i telewizyjne są nasłuchiwane, następnie zbierany jest już czysty sygnał ze streamu z internetu, ponieważ można wtedy zidentyfikować, który kanał jest w danej chwili odtwarzany. W kolejnym kroku aplikacja zamienia mowę na tekst wyświetlany na urządzeniu użytkownika. Na razie z rozwiązania można korzystać za pomocą telefonów i przeglądarek internetowych, ale będziemy je rozwijać.”
„To projekt, który spełnił wszystkie kryteria konkursu. Rozwiązanie jest proste, dzięki czemu będzie można je łatwo wdrożyć. Aplikacja ma duży potencjał do rozwoju – powiedział Rafał Sukiennik, dyrektor Departamentu Rozwoju Cyfrowego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz członek jury konkursowego.”
Drugie miejsce zajął zespół Fabryka Dobra, który zaprezentował aplikację WatchMen. Jej celem jest mierzenie poziomu głośności w pomieszczeniach. Została stworzona z myślą o ostrzeganiu osób niesłyszących, na przykład podczas ewakuacji. Pomysłodawcy tej aplikacji otrzymali 12 tysięcy złotych i nagrodę specjalną od firmy Orange. Trzecie miejsce przypadło drużynie enable.it za aplikację see4me. To rozwiązanie dla osób niewidzących, które ostrzega przed przeszkodami na pokonywanej trasie. Jego autorzy otrzymali 8 tysięcy złotych i nagrodę specjalną od firmy Nokia. Dodatkowe wyróżnienie od Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych otrzymał zespół Uczta do Kwadratu za pomysł na aplikację przydatną między innymi dla osób chorych na stwardnienie rozsiane.

Rozgrywka dla dostępności

Zadaniem uczestników Hackathonu+ było stworzenie aplikacji mobilnych i serwerów internetowych lub ich prototypów, dzięki którym będzie możliwe pokonywanie barier dostępności. Drużyny zaproponowały rozwiązania nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, lecz także dla seniorów, rodziców z małymi dziećmi, osób mających czasowe trudności na przykład w poruszaniu się i wolontariuszy chętnych do pomocy.
Uczestnicy turnieju, zanim rozpoczęli 24-godzinną pracę nad innowacyjnymi rozwiązaniami, wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez mentorów z dziedziny socjologii, grafiki, nowych technologii, programowania, dostępności cyfrowej czy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami. Mentorzy wspierali ich również podczas pracy nad pomysłami.
Hackathon+ wpisuje się w założenia programu Dostępność Plus realizowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.


 

Źródło: MFiPR