Osoby z niepełnosprawnością? A może z niezwykłością! Ruszyła kampania społeczna, która ma zwrócić uwagę pracodawców na inne niż finansowe korzyści wynikające z zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Temat przybliżą webinary, artykuły w branżowych mediach, posty, rolki, broszura informacyjna oraz inne działania marketingowe z udziałem ekspertów.,
Kampania ma na celu promowanie włączenia społecznego i zawodowego, równości szans na rynku pracy, a w szczególności odkrywanie wymiernych korzyści biznesowych, jakie wnoszą do organizacji zatrudnione osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Zachęca przedsiębiorców do otwarcia się na budowanie różnorodnych zespołów opartych na kompetencji i indywidualności osób je tworzących. Takie podejście jest gwarantem łatwiejszego pozyskania nowych pracowników oraz budowania przewagi konkurencyjnej na rynku.
– Rozpoczęliśmy kampanię społeczną „Osoby z Niezwykłością”, której celem jest budowanie świadomości o równości szans na rynku pracy, szczególnie w środowisku biznesowym. Skrót OzN zyskuje nowe, pozytywne znaczenie – Osoby z Niezwykłością to wartościowi, zaangażowani pracownicy, których kompetencje i profesjonalizm mogą realnie wzmacniać biznes. Chcemy w ten sposób pokazać obecnym i przyszłym pracodawcom, że w poszukiwaniu wartościowych pracowników warto dostrzegać kapitał, jaki drzemie w osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nie skupiamy się na ich deficytach – pokazujemy ich kompetencje, zaangażowanie, wiedzę i profesjonalizm, które realnie przyczyniają się do sukcesu każdej organizacji
– mówi Artur Świercz, pełnomocnik zarządu województwa mazowieckiego ds. osób z niepełnosprawnościami.
OzN – zobacz, co może znaczyć
Często w przestrzeni publicznej pojawia się skrót OzN jako określenie osób z niepełnosprawnością. Choć formalnie neutralny i powszechnie stosowany, jest jednocześnie odhumanizowany i pozbawiony osobistego wymiaru. OzN staje się etykietą, która – zamiast podkreślać indywidualność, potencjał i wartości – sprowadza ludzi do jednej kategorii.
W kampanii „Osoby z Niezwykłością” skrót OzN jest wykorzystywany przewrotnie, by nadać mu nowe, pozytywne znaczenie. Za literą „N” kryją się nie „niepełnosprawność” i ograniczenia, lecz: Niezwykłość, Nieszablonowość, Niezawodność, Nowatorstwo, Nieustępliwość, Niesamowitość, Naturalność, Niezależność, Nieograniczoność, Niezłomność i wiele innych wartościowych cech ważnych dla pracodawcy. To właśnie one – a nie formalna kategoria – definiują prawdziwy wkład tych osób w rozwój firmy i zespołu.
Hasłem uzupełniającym oraz wezwaniem dla pracodawców jest: „Inwestuj w kapitał, nie w stereotypy”.
Przebieg kampanii
Kampania jest kierowana w szczególności do trzech grup odbiorców: przedsiębiorców – właścicieli prywatnych firm zatrudniających powyżej 10 pracowników; kadry zarządzającej – dyrektorów, CEO, zarządów firm, dziennikarzy branżowych, ale też kadry administracji publicznej – państwowej i samorządowej; kierowników działów HR lub komórek odpowiedzialnych za rekrutację pracowników. Pośrednio przekaz kampanii ma trafić również do organizacji pozarządowych i innych instytucji, a ostatecznie do każdego mieszkańca Mazowsza.
Najważniejszym elementem kampanii jest cykl sześciu webinarów z udziałem ekspertów, którzy podzielą się dobrymi praktykami i wiedzą na temat niefinansowych korzyści zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Adresowane są one głównie do pracodawców, kadry zarządzającej i działów HR. Wśród ekspertów znajdują się:
- Matthias Herd – Dyrektor Generalny Hilton Polska,
- Natalia Bogdan – założycielka i prezeska agencji pracy Jobhouse, ekspertka rynku pracy, headhunterka,
- Agata Spała-Zakrzewska – trenerka i audytorka dostępności, ekspertka ds. zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami i dostępności,
- Anna Łoginow – specjalistka ds. zasobów ludzkich, doradczyni zawodowa Fundacja Avalon.
Webinary dostępne będą w mediach społecznościowych i na Youtube
Kampania marketingowa prowadzona będzie w serwisach społecznościowych: Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Dodatkowo w prasie branżowej – „Forbes Polska”, „MIT Sloan Management Review Polska”, „Manager Report”, „HR Personel i Zarządzanie” – prowadzona będzie kampania kreatywna wzmocniona artykułami liderów opinii. Działania będą wspierać Natalia Bogdan (CEO Jobhouse) oraz Monika Smulewicz – HR na Szpilkach.
Intensywne działania potrwają do 4 grudnia 2025 r. Materiały wytworzone w ramach kampanii będą sukcesywnie udostępniane na stronie internetowej, kanale YouTube oraz social mediach Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej – zwłaszcza profilach Biura Pełnomocnika Zarządu Województwa Mazowieckiego ds. Osób Niepełnosprawnych na Facebooku i Instagramie.
Źródło: Biuro Prasowe MCPS
