Warszawskie Metro z myślą o niewidomych – ruszyły prace modernizacyjne na stacjach M1


W warszawskim metrze trwa modernizacja najstarszych stacji pierwszej linii, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu wszystkich pasażerów, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zmiany obejmują wymianę oznakowania dotykowego, które odgrywa kluczową rolę w samodzielnym poruszaniu się osób niewidomych i niedowidzących po podziemnych przestrzeniach.
Na pięciu stacjach linii M1: Kabaty, Wilanowska (wraz z dojściem do tramwajów), Centrum, Świętokrzyska (dla linii M1), Dworzec Gdański oraz Ratusz Arsenał (część z lokalami usługowymi), wymieniane są ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy ostrzegawcze. Te elementy służą osobom z dysfunkcją wzroku jako przewodniki i ostrzeżenia w newralgicznych punktach stacji, np. przed schodami.
Nowe oznaczenia wykonane są z trwałych i antypoślizgowych płyt granitowych, które zastępują dotychczas stosowane elementy ze stali nierdzewnej. Dodatkowo zachowany zostanie wyraźny kontrast kolorystyczny, zgodny ze „Standardami dostępności architektonicznej dla m.st. Warszawy”.
Łącznie ułożonych zostanie:

  • 1460 metrów ścieżek prowadzących,
  • 130 metrów pasów ostrzegawczych,
  • 122 metry pól uwagi.

Koszt inwestycji to około 1,7 mln zł, a zakończenie prac planowane jest na połowę listopada 2025 roku.
Modernizacja obejmuje nie tylko nowe oznakowanie. W ostatnich latach wprowadzono wiele udogodnień na stacjach zbudowanych jeszcze w latach 80. i 90., m.in. na Służewie, Polu Mokotowskim, Politechnice, Ratuszu Arsenał i Placu Wilsona. Na wybranych stacjach zamontowano także dodatkowe windy, m.in. na Ursynowie, Stokłosach, Imielinie, Racławickiej i Polu Mokotowskim.
Stacje drugiej linii warszawskiego metra projektowane są już według współczesnych standardów dostępności – z większą liczbą wind, oznakowaniem wykonanym z trwałych materiałów oraz tyflograficznymi planami stacji, które pomagają osobom niewidomym zorientować się w przestrzeni.
Modernizacja linii M1 to kolejny krok w kierunku pełnej dostępności transportu publicznego w stolicy – tak, by z metra mogli bezpiecznie i wygodnie korzystać wszyscy pasażerowie, niezależnie od stopnia sprawności.


 

Źródło: UM Warszawa

Porozmawiaj z nami