Fundacja dla Niewidomych Misja i Rozwój dołączyła do Koalicji na rzecz uregulowania parkowania hulajnóg elektrycznych. W dniu 28 stycznia 2025 roku odbyło się pierwsze spotkanie robocze, w którym udział wzięły organizacje zajmujące się tematyką dostępności przestrzeni publicznej i praw osób z niepełnosprawnościami.
W skład Zespołu wchodzą:
-
- Fundacja Blind & Proud,
- Fundacja Vis Maior Pies Przewodnik.
- Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego,
- Fundacja Kultury bez barier,
- Fundacja Transgresja,
- Fundacja Strefa Innowacji,
- Fundacja Zaczyn,
- Mikołów bez barier,
- Polska Fundacja Osób Słabosłyszących,
- Stowarzyszenie 04-O,
- Wielozmysły.
Problemy związane z parkowaniem hulajnóg
Jednym z głównych tematów spotkania było sformułowanie jasnych i jednoznacznych przepisów dotyczących parkowania e-hulajnóg. Obecne regulacje pozwalają na ich pozostawianie w miejscach do tego „przeznaczonych”, co budzi liczne wątpliwości interpretacyjne. Koalicja postuluje zmianę tego zapisu na „wyznaczonych”, co wyeliminowałoby niejasności i ograniczyło problem nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg.
Obecnie pozostawione hulajnogi często stanowią przeszkodę dla pieszych, w szczególności dla osób niewidomych, starszych oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wiele miast europejskich wprowadziło już obowiązek parkowania hulajnóg wyłącznie w specjalnie wyznaczonych strefach – takie rozwiązania funkcjonują m.in. w Wiedniu, Londynie, Rzymie i Brukseli.
Kluczowe propozycje zmian
Podczas spotkania roboczego Koalicji poruszono również inne ważne kwestie:
- Zmiana przepisów – postulat doprecyzowania przepisów o parkowaniu hulajnóg poprzez zastąpienie słowa „przeznaczonym” słowem „wyznaczonym”.
- Bezpieczeństwo i dostępność – obawa, że miejsca postojowe dla hulajnóg będą lokalizowane w sposób utrudniający ruch pieszych i niedostępny dla osób z niepełnosprawnościami wzroku.
- Alternatywne lokalizacje – propozycja, aby miejsca do parkowania hulajnóg znajdowały się poza chodnikami, jednak wskazano, że nie zawsze będzie na to przestrzeń w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.
- Egzekwowanie przepisów – obecnie kary za nieprawidłowe parkowanie hulajnóg są rzadko nakładane i relatywnie niskie. Koalicja postuluje ich zwiększenie oraz uzależnienie wysokości grzywien od wynagrodzenia, aby były one bardziej dotkliwe.
Kolejne kroki
Fundacja Blind & Proud zobowiązała się do przygotowania ankiety i materiałów informacyjnych do głosowania nad proponowaną zmianą przepisów. Koalicja planuje także dalsze działania w zakresie edukacji społecznej oraz współpracy z operatorami hulajnóg, by wypracować rozwiązania przyjazne zarówno użytkownikom, jak i pieszym.
Włączenie Fundacji dla Niewidomych Misja i Rozwój do prac nad tym zagadnieniem to istotny krok w kierunku zapewnienia większej dostępności przestrzeni publicznej dla osób niewidomych i słabowidzących. Regulacja sposobu parkowania hulajnóg elektrycznych może znacząco poprawić bezpieczeństwo oraz komfort poruszania się po polskich miastach.