Jako pacjent masz prawo korzystać ze świadczeń, które są udzielane w placówkach opieki zdrowotnej. NFZ nadzoruje realizację warunków umów, które zawiera z placówkami.
Pamiętaj, że swoje zastrzeżenia możesz zgłosić do odpowiednich instytucji. Co powinna zawierać skarga lub wniosek i gdzie należy je składać?
Skargi do NFZ
- odmówiono Ci zapisania się do lekarza
- odmówiono Ci wykonania badań zleconych przez lekarza
- byłeś zmuszony zapłacić za świadczenie gwarantowane (bezpłatne dla pacjenta)
- wystawiono Ci receptę bez refundacji
- terminy lub godziny przyjmowania pacjentów różnią się od ustalonych przez placówkę
- masz trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście, w wybranym dniu
- lekarz nie przyjmuje pacjentów zgodnie z harmonogramem pracy
- nie udaje Ci się umówić telefonicznie na konsultację.
Twoje wnioski
Masz propozycje dotyczące poprawy jakości usług świadczonych przez NFZ? Wyślij do NFZ wniosek w tej sprawie. Może on dotyczyć:
- ulepszenia organizacji pracy Narodowego Funduszu Zdrowia
- spraw związanych z lepszą obsługą pacjentów oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Składanie skargi lub wniosku krok po kroku
Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- pisemnie
- pocztą elektroniczną na adres e-mail
- za pośrednictwem platformy ePUAP
- osobiście do protokołu podczas wizyty w NFZ.
Jakie informacje powinno zawierać Twoje zgłoszenie?
- Twoje dane: imię, nazwisko, adres (może to być adres poczty elektronicznej). Pamiętaj, że przysługuje Ci prawo do zastrzeżenia swoich danych!
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy
- opis zdarzenia
- pisemne upoważnienie, jeśli składasz skargę w imieniu osoby trzeciej.
Jeżeli z treści nie będzie można ustalić problemu, pracownik NFZ poprosi Cię o uzupełnienie Twojego pisma. Ma na to siedem dni.
Jeśli pismo nie zawiera imienia, nazwiska i adresu wnoszącego, pracownik NFZ poprosi Cię również o uzupełnienie tych informacji.
Jeśli nie uzupełnisz, sprawa nie będzie rozpatrzona.
Do kogo zaadresować pismo?
Swoje pismo możesz przesłać do:
- oddziału wojewódzkiego lub delegatury NFZ
- Centrali NFZ.
Skargi możesz również kierować do:
- dyrektora placówki na organizację udzielania świadczeń
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej na sposób leczenia albo zachowania lekarza
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych na sposób postępowania pielęgniarki lub położnej
- Rzecznika Praw Pacjenta, gdy zostały naruszone Twoje prawa jako pacjenta m.in. do poszanowania intymności i godności, informacji, dokumentacji medycznej, opieki duszpasterskiej.
Źródło: Pacjent.gov.pl