Zespół naukowców przedstawia rewolucyjną metodę nauczania chemii, która stawia na dostępność dla uczniów z wadą wzroku. Dzięki litofanom 3D, wprowadzanym przez grupę badawczą, nauka staje się bardziej dostępna dla uczniów niewidomych i niedowidzących w liceum.
Idea narodziła się z doświadczeń życiowych chemików mających bliskich z wadą wzroku oraz samych niewidomych chemików. Bryan Shaw, biochemik z Uniwersytetu Baylora (Waco – Teksas – USA), zainspirowany doświadczeniami swojego syna niewidomego, postanowił stworzyć uniwersalny format danych do chemii. Celem było umożliwienie zarówno niewidomym, jak i widzącym studentom korzystanie z maksymalnej rozdzielczości i informacji.
Zespół eksperymentował z litofanami, czyli obrazami wygrawerowanymi na cienkich, przezroczystych powierzchniach. Te obrazy 3D odbijają różnice w grubości jako różnice w odcieniach, co pozwala niewidomym odczuwać kształt i wysokość. Litofany okazały się idealnym narzędziem do przekształcania obrazów chemicznych i struktur białek w formę taktylną i wizualną.
W ostatnim artykule opublikowanym w Science Advances zespół przedstawia litofanowy kodeks, ukazujący strukturę skrzydeł motyla przy zwiększającym się powiększeniu. Pierwsza strona to litofan całego motyla, a każda kolejna strona ujawnia strukturę skrzydeł pod różnymi poziomami powiększenia. Efekt? Uczniowie niewidomi doskonale interpretowali i wizualizowali struktury, podobnie jak ich widzący koledzy.
Niezwykle istotnym rezultatem eksperymentu było nie tylko pokazanie, że uczniowie potrafili zrozumieć i korzystać z materiałów, ale także zmiana ich nastawienia. Uczniowie z wadą wzroku, po trzech dniach pracy z litofanami i spotkaniach z doktorantami niewidomymi, zgłosili większe poczucie przynależności do świata nauki.
Źródło: Repository.usfca.edu