NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ NIE ZAWSZE WIDAĆ – GALERIA KATOWICKA DOŁĄCZYŁA DO KAMPANII „(NIE)WIDZIALNI”

Wózek, balkonik czy biała laska – a co, jeśli niepełnosprawności nie widać? Wśród 7 mln osób z niepełnosprawnościami w Polsce duża część ma problemy zdrowotne, które nie są zauważalne, a mimo to poważnie utrudniają codzienne funkcjonowanie. Z myślą o nich Galeria Katowicka włączyła się w projekt „(Nie)widzialni”, budujący świadomość na temat niewidocznej niepełnosprawności i wspierający osoby, które jej doświadczają.
Spadek poziomu cukru może spowodować zaburzenia świadomości, autyzm – napad paniki, stwardnienie rozsiane – problemy z równowagą. Z protezą nogi (która nie musi być widoczna pod ubraniem), podobnie jak z przewlekłym bólem albo chorobą nowotworową, mimo młodego wieku, nie zawsze można ustąpić miejsca starszej osobie. Zachowania wynikające z niewidocznej niepełnosprawności, prośby o pomoc czy korzystanie z udogodnień często spotykają się z niezrozumieniem, podejrzliwością i przykrą reakcją otoczenia. Fundacja StwardnienieRozsiane.Info poprzez projekt „(Nie)widzialni” unaocznia trudności osób z tego rodzaju chorobami i proponuje rozwiązania, które mają ułatwić ich funkcjonowanie w społeczeństwie, np. w centrum handlowym.

Widzialni „(Nie)widzialni”

W Galerii Katowickiej są już dostępne specjalne, niebieskie opaski na nadgarstek – można zgłaszać się po nie do Punktu Informacyjnego (wejście od strony ul. 3 Maja). Zakładając taką opaskę, osoba z niewidoczną niepełnosprawnością sygnalizuje, że może potrzebować dodatkowego wsparcia, np. poświęcenia większej ilości czasu przez pracownika czy pomocy w razie złego samopoczucia. Dodatkowo Katowicka realizuje akcję edukacyjną poprzez m.in. informacje dostępne na terenie centrum, na stronie www czy w kanałach społecznościowych. Z początkiem sierpnia pracownicy Galerii zostaną przeszkoleni przez zespół Fundacji StwardnienieRozsiane.Info, tak aby wiedzieli, jak reagować w trudnych sytuacjach i pomagać osobom z niewidocznymi niepełnosprawnościami.

Zakupy z łatwością, centrum z wrażliwością

Projekt „(Nie)widzialni” to nie jedyne tegoroczne działanie Katowickiej zorientowane na osoby z niepełnosprawnościami. Pod hasłem „Zakupy z łatwością, centrum z wrażliwością” powstały dwa poradniki, które są kolejnym punktem programu „Katowicka dla autyzmu”.
W Poradniku dla osób z ASD i ich opiekunów zainteresowane osoby znajdą informacje o wszystkich przyjaznych rozwiązaniach, jakie czekają w Katowickiej, wśród nich m.in.: pokój wyciszenia, ciche godziny, wyciszające słuchawki czy umożliwiająca szybkie przemieszczanie się po centrum nawigacja w KatoKarcie. Mogą także zapoznać się ze specjalną sensoryczną mapą Katowickiej, wskazującą, gdzie jest najciszej i najspokojniej oraz z listą lokali, w których istnieje możliwość zmniejszenia intensywności światła czy ściszenia muzyki. Drugi z poradników, dla najemców, uczy jak rozpoznać i jak komunikować się z osobami w spektrum autyzmu, prezentuje przykłady dobrych praktyk i rozwiązań, które warto wprowadzić w salonach, uwzględniając potrzeby klientów z ASD.
– Od lat w ramach programu „Katowicka dla autyzmu” realizujemy działania zapobiegające wykluczaniu osób w spektrum, teraz rozszerzamy to wsparcie na wszystkie niewidoczne niepełnosprawności. Do projektu „(Nie)widzialni” dołączyliśmy z prostego powodu: chcemy, żeby każdy czuł się w naszej Galerii bezpiecznie i wiedział, że jesteśmy gotowi do pomocy. Kampania „(Nie)widzialni” uświadamia, że pozory mylą i pokazuje jak ważne są zrozumienie i otwartość na drugiego człowieka, bez których trudno z poważną chorobą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym – podsumowuje Anna Szczerkowska, marketing managerka Galerii Katowickiej.
Galeria Katowicka mieści się w ścisłym centrum Katowic i jest unikalnym kompleksem komunikacyjno-komercyjnym. Powierzchnia najmu wynosi 47,609 m2 i obejmuje ponad 200 lokali, restauracji i punktów handlowych, m.in. Peek & Cloppenburg, TK Maxx, Multikino, Zara, Pull & Bear, Bershka, C&A, Reserved, Euro RTV AGD, Douglas czy Flying Tiger Copenhagen. Posiada także 10 salowe Multikino z salą Xtreme – najnowocześniejszą w Polsce, wyposażoną w system dźwiękowy Dolby Atmos oraz projektor laserowy
4K. Centrum handlowe połączone jest bezpośrednio z dworcem kolejowym i podziemnym terminalem autobusowym komunikacji miejskiej. Galeria Katowicka została otwarta 18 września 2013 r.


 

Źródło: Pressroom Galeria Katowicka