Już ponad 100 tysięcy e-wizyt odbyło się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. E-wizyta to wideorozmowa z ekspertem ZUS, podczas której można załatwić większości spraw bez wychodzenia z domu – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
E-wizytę Zakład wprowadził w październiku 2020 roku. Codziennie taką formę kontaktu wybiera średnio kilkaset osób w całej Polsce.
W ten sposób klienci ZUS mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
„E-wizyty cieszą się dużym zainteresowaniem naszych klientów. Jest to kolejne nowoczesne narzędzie, jakie udało nam się w ostatnim czasie wprowadzić. Wpisuje się to w szerszą reformę związaną między innymi z automatyzacją i cyfryzacją Zakładu”
– dodaje szefowa ZUS.
Najbardziej popularne są e-wizyty z obszaru emerytalno-rentowego – do tej pory odbyło się ponad 26,6 tys. zdalnych konsultacji w tym zakresie. W następnej kolejności jest obszar dochodowy (dla firm i pracowników) – 24 tys. e-wizyt, tematyka zasiłkowa – ponad 23, 5 tys. e-wizyt oraz potwierdzanie profili na PUE ZUS – 22 tys. wideorozmów.
Aby zarezerwować e-wizytę trzeba wejść na stronie www.zus.pl w link do umawiania zdalnych konsultacji. Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS na wskazany podczas rejestracji numer telefonu otrzyma SMS z przypomnieniem o konsultacji. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma też maila z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient chce uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.
W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Źródło: ZUS