Polacy chętnie troszczą się o innych

Opieka w ciągu dnia, towarzystwo w trakcie spacerów, robienie zakupów, drobne naprawy i prace remontowe, wyprowadzenie psa na spacer – to tylko kilka z wielu problemów, z którymi na co dzień zmagają się osoby starsze, samotne lub te z niepełnosprawnością. Polacy chętnie opiekują się potrzebującymi w czasie pandemii. Jak wynika z raportu SeniorApp, 25 proc. naszych rodaków jest gotowa do udzielania pomocy od zaraz.
Epidemia koronawirusa dobitnie unaoczniła, z jakimi problemami boryka się wiele osób starszych, samotnych czy tych z niepełnosprawnością. Obostrzenia, które zamknęły Polaków w domach sprawiły, że z pozoru błahe czynności są dla nich barierą nie do pokonania. To, że wielu naszych rodaków już potrzebuje wsparcia potwierdzają dane ZUS wskazujące, że – tylko w styczniu 2021 r. –przyznano 99,1 tys. świadczeń rehabilitacyjnych, liczba osób pobierających rentę z tytułu niezdolności do pracy wyniosła 659,9 tys., a renty socjalne wypłacono 289,1 tys. Polaków.
Liczną grupę stanowią także emeryci, których w pierwszym miesiącu tego roku było niemal 6 mln (5 986,2 tys.), a kwota wypłaconego im świadczenia wyniosła 15 577 455,3 tys. zł – średnio każdy z nich otrzymał 2 602,23 zł.
Nie każdego seniora stać na stałą opiekę i nie każdy też otrzyma taką formę pomocy od państwa. Jest też spora grupa seniorów, która potrzebuje niewielkiej pomocy w codziennych obowiązkach. Niestety nie zawsze mogą na nią liczyć, bo owdowieli, ich dzieci mieszkają daleko, a oni nie utrzymują relacji z sąsiadami.

Opiekuńczy jak Polak

Jak wynika z najnowszego badania Platformy SeniorApp – pierwszej w Polsce aplikacji mobilnej stworzonej dla osób poszukujących i oferujących pomoc w opiece i sprawach życia codziennego – najczęstsze wsparcie, którego oczekują seniorzy dotyczy opieki w ciągu dnia, towarzystwa w trakcie spacerów, robienia zakupów, drobnych napraw i prac remontowych, wyprowadzania psa na spacer oraz sprzątania mieszkania. Na szczęście potrzebujący nie będą zostawieni sami sobie – aż 25 proc. Polaków jest gotowa praktycznie od zaraz wspierać innych w wymienionych wcześniej czynnościach. Pomoc, którą oferują jest bardzo szeroka – 58 proc. Polaków chce pomagać w sprzątaniu mieszkania i myciu okien, 54 proc. w zakupach, tyle samo wyprowadzi psa na spacer, 52 proc. wykona drobne naprawy lub prace remontowe, 28 proc. może robić posiłki, 11 proc. oferuje usługi tj. kosmetyczna i fryzjer z dojazdem do domów.
Osoby potrzebujące wsparcia na ogół same rozglądają się za pomocą w życiu codziennym (85 proc. potrzebujących), jedynie 15 proc. badanych jest wspieranych przez bliskich w szukaniu opieki na co dzień.
– Z naszych badań wynika, że Polacy chcą opiekować się potrzebującymi, często w bardzo szerokim zakresie. Taka postawa cieszy, tym bardziej że wsparcie osób starszych, samotnych czy z niepełnosprawnością nie ogranicza się jedynie do podstawowych czynności życiowych. Niejednokrotnie, pomoc jest potrzebna również w innych zakresach np. dotrzymanie towarzystwa, załatwienie sprawy urzędowej czy okolicznościowe wsparcie tj. opieka nad grobami bliskich – mówi Przemysław Mroczek, współtwórca SeniorApp. – Niestety, z uwagi na ograniczenia zdrowotne, znalezienie osoby do pomocy może być trudne. Ten problem rozwiązują nowe technologie i narzędzia pomagające znaleźć opiekunów wśród lokalnej społeczności – zaznacza.

Liczba potrzebujących będzie rosnąć

Polacy starzeją się w szybkim tempie. W 1990 r. 65 lat i więcej miał co dziesiąty Polak. Teraz już co siódmy, a za 40 lat w tym wieku będzie już co trzeci z nas. W 2050 r. liczba osób w wieku 60 plus wzrośnie do 13,7 mln osób. To spora grupa, która potrzebuje i będzie potrzebowała opieki. Sytuacji nie ułatwia rosnący deficyt kadrowy, co potwierdzają dane Barometru Zawodów. W 2021 roku prognozowany deficyt zawodowy w branży medyczno-opiekuńczej dotyczy lekarzy, fizjoterapeutów i masażystów, pielęgniarek i położnych oraz opiekunów osoby starszej lub niepełnosprawnej.
Wiele osób starszych, ze względu na wiek czy przypadłości zdrowotne, potrzebuje codziennej opieki oraz pomocy w podstawowych czynnościach. Są też osoby, które świetnie radzą sobie z organizacją dnia, jednak w dobie pandemii zdecydowały się całkowicie ograniczyć kontakty i zostać w domu w trosce o swoje zdrowie.
– Mamy nadzieję, że z naszą pomocą uda się połączyć dwa światy – osób oferujących wsparcie i tych, które tego wsparcia potrzebują. Chcemy by każdy, kto czeka na pomoc otrzymał ją w dowolnym momencie, dlatego – w naszej aplikacji – na najbliższe cztery tygodnie obniżyliśmy do minimum niewielką kwotę pobieraną od opiekunów za świadczone usługi – mówi Igor Marczak, współtwórca SeniorApp. – Jesteśmy przekonani, że cyfrowe narzędzia wspierające w trudach życia codziennego nie skończą się wraz z epidemią koronawirusa. Bo problemy osób starszych i potrzebujących, które wymagają pomocy nie znikną. Na szczęście na straży bezpieczeństwa i komfortu życia osób wymagających opieki będą nowe technologie i ukryci za nimi ludzie – podsumowuje ekspert.


 

SeniorApp to startup i twórca platformy, której celem jest przekraczanie barier technologicznych w łatwym i intuicyjnym systemie codziennej pomocy dla osób starszych i z niepełnosprawnością, w myśl zasady: “Technologia dla Seniora”. Aplikacja, w łatwy i bezpieczny sposób, umożliwia osobom potrzebującym znalezienie pomocy i wsparcia, w krótkim czasie, w swoim sąsiedztwie. Jednocześnie, pozwala osobom chcącym pomagać na zaoferowanie swojej pomocy, aktywizuje także osoby bezrobotne i daje szansę na dodatkowy dochód.


 

Źródło: Beyond Public Relations Sp. z o.o.