Holandia: Naukowcy stworzyli w laboratorium sztuczne gruczoły łzowe

Naukowcy z Holandii stworzyli w warunkach laboratoryjnych sztuczne gruczoły łzowe, które udało się zmusić do płaczu. Mają one w przyszłości pomóc w diagnozie chorób narządu wzroku i ich leczeniu.
Naukowcy z zespołu Kalmann wykorzystali technologię organoidów do wyhodowania w laboratorium miniaturowych wersji mysich i ludzkich gruczołów łzowych. Organoidy to nic innego jak maleńkie, trójwymiarowe struktury, które naśladują funkcje rzeczywistych narządów.
Po ich stworzeniu badacze stanęli jednak przed dużym wyzwaniem: jak sprawić, aby doprowadzić je do płaczu. Marie Bannier-Hélaouët, jedna z uczestniczek eksperymentu, wyjaśniła, że

„organoidy były hodowane przy użyciu koktajlu z czynników stymulujących wzrost, a aby mogły płakać, naukowcy musieli ten koktajl po prostu nieco zmodyfikować”.

Naukowcy wkrótce odkryli, że gruczoły reagują na te same bodźce chemiczne, których ludzie używają do produkcji łez. Ponieważ jednak organoidy nie miały kanałów do wydzielania tej cieczy, puchły jak balony, a niektóre pękały. Jednak po przeszczepieniu do myszy organoidy ostatecznie rozwinęły struktury podobne do przewodów.

„Dalsze eksperymenty wykazały, że różne komórki gruczołu łzowego wytwarzają różne składniki łez. I te komórki różnie reagują na bodźce wywołujące łzy ”

– powiedział dr Yorick Post, inny badacz biorący udział w projekcie.
Gruczoły łzowe są nie tylko przydatne do przekazywania emocji u ludzi, ale także nawilżają oko, zapewniając ochronną warstwę płynu na rogówce. Oznacza to, że niezdrowe gruczoły mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

„Dysfunkcja gruczołu łzowego, na przykład w zespole Sjögrena, może mieć poważne konsekwencje, w tym suchość oka, a nawet owrzodzenie rogówki. W ciężkich przypadkach może to prowadzić do ślepoty”

– wyjaśnia dr Rachel Kalmann, okulista i badacz projektu.
Mamy nadzieję, że rozwój organoidów łez może pomóc w testowaniu nowych leków i pomóc naukowcom zrozumieć, w jaki sposób powstają nowotwory w gruczole.

„Miejmy nadzieję, że w przyszłości ten typ organoidów może być nawet przeszczepiony pacjentom z niedziałającymi gruczołami łzowymi”

– dodała doktorantka Marie Bannier-Hélaouët, która pracowała nad projektem.

Źródło: Sciencefocus.com