Poczta Polska: e-doręczenie to wygodna i dobrowolna usługa dla wszystkich obywateli

Sejm przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych. Teraz dokument czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP. Przyjęcie nowych rozwiązań oznacza, że komunikacja Państwo-Obywatel wejdzie w nową, cyfrową erę. Każdy obywatel już od 1 października 2021 roku będzie mógł skorzystać z wygodnej usługi e-doręczeń, świadczonej przez Pocztę Polską. Oznacza to, że zamiast tradycyjnego papierowego listu urzędowego, pismo zostanie przesłane w formie elektronicznej na indywidualną skrzynkę do doręczeń elektronicznych, o którą dbać będzie Poczta Polska.
Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada, że to każdy z nas będzie mógł zdecydować, czy będzie chciał otrzymywać urzędowe pisma w dotychczasowej formie, czy też będzie je odbierać w swoim komputerze, laptopie czy smartfonie. Usługa e-doręczenia będzie nie tylko dobrowolna, ale też bezpłatna dla obywateli. Co ważne, e-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.
– Śmiało można powiedzieć, że e-doręczenia oznaczają rewolucję w komunikowaniu się obywateli z urzędami. Kluczową rolę w tym procesie będzie odgrywać Poczta Polska. Zamiana korespondencji papierowej w cyfrową jest nieuchronna. Intensywnie przygotowujemy się w Poczcie do zinformatyzowania procesu i dostrzegamy, jak bardzo pandemia przyspieszyła ten trend. Docenienie znaczenia, jakie Poczta Polska pełni w państwie polskim i jego komunikacyjnym krwioobiegu  jest powodem do dumy, ale też ogromnym wyzwaniem. Jestem pewien, że pocztowcy wywiążą się z tego zadania – mówi Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.
Poczta Polska będzie realizować usługi e-doręczenia z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa, w oparciu o wymagania wynikające z przepisów europejskich – Rozporządzenia eIDAS, norm ETSI. Będzie to gwarancją dla uczestników procesu, że Spółka jako zaufana strona trzecia, nie ma dostępu do korespondencji przekazywanej w ramach e-doręczeń. E-doręczenie znacząco różni się od zwykłego e-maila. Poczta Polska będzie zobowiązana do zapewnienia integralności korespondencji. Oznacza to, że przesyłka wysłana przez nadawcę nie może być naruszona i zmieniona aż do czasu odbioru jej przez adresata. Ponadto usługa e-doręczenia zapewnia jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiorcy, co również różni ją od zwykłej wiadomości mailowej. Spełnienie norm europejskich będzie potwierdzał zewnętrzny audytor niezależny od Poczty Polskiej.
– Poczta Polska jako Cyfrowy Operator Wyznaczony zobowiązana będzie zarówno do zachowania tajemnicy korespondencji, jak również jej bezpieczeństwa cyfrowego. Zarząd Spółki zdecydował o stworzeniu własnego software house Poczty Polskiej. Chodzi o to, by możliwie w najkrótszym czasie osiągnąć zdolność do wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla Poczty systemów informatycznych. To jedno z wielu działań, jakie podjęliśmy, aby być gotowi do wsparcia cyfryzacji naszego państwa – podkreśla Tomasz Zdzikot.
Spółka będzie miała szczególną rolę do odegrania w przypadku świadczenia usług dla osób, które albo nie będą chciały otrzymywać korespondencji na skrzynkę do doręczeń elektronicznych, albo też z różnych powodów nie mają dostępu do Internetu. W przypadku tej grupy obywateli Spółka będzie realizować usługę hybrydową, która jest swoistym pomostem między usługą doręczeń elektronicznych, a usługą doręczeń tradycyjnych. Ważnym elementem tego procesu jest jego bezpieczeństwo oraz automatyzacja. Wydruk całej puli przesyłek cyfrowych będzie automatyczny, podobnie jak ich zakopertowanie. Wykorzystane do tego celu będą specjalistyczne urządzenia w centrum wydruku, które jest wydzieloną strefą z ograniczonym dostępem. Gwarancją bezpieczeństwa jest między innymi spełnienie rygorystycznej normy ISO 27001.
Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą, Poczta Polska będzie Wyznaczonym Operatorem Cyfrowym do 2025 roku. Po tym okresie operator wyznaczony zostanie wyłoniony w drodze konkursu. Ustawa o e-doręczeniach wchodzi w życie 1 lipca 2021, ale pierwsze nadania przesyłek elektronicznych przewidziane są od 1 października przyszłego roku. Administracja publiczna będzie stopniowo przechodzić na elektroniczne nadawanie korespondencji, np. sądy zaczną nadawać przesyłki elektroniczne dopiero od 2029 r.


 

Źródło: Biuro Prasowe Poczty Polskiej