Nowa technologia na dworcach pomoże osobom niewidomym. PKP Telkol montuje tzw. beacony

Beacony są obecne w galeriach handlowych, muzeach i na lotniskach. PKP Telkol wprowadza właśnie te małe nadajniki sygnału radiowego mogące komunikować się ze smartfonami na dworce, by ułatwić pozyskiwanie potrzebnych informacji czy skierować do sklepu.
Technologia ta znana jest już od kilku lat na rynku komercyjnych usług IT. Beacony są to niewielkie urządzenia zasilane wydajnymi bateriami, które komunikują się ze smartfonami czy tabletami za pomocą technologii Bluetooth. Jedną z zalet beaconów jest możliwość ustalenia lokalizacji smartfona przez poinformowanie go o swojej obecności w danym miejscu (tzw. mikrolokalizacja). Warte podkreślenia jest także to, że beacony nie łączą się z urządzeniami podróżnych, nie pobierają żadnych danych, co wyklucza ryzyko potencjalnego przechwycenia jakichkolwiek informacji, jest to zatem technologia bezpieczna dla użytkownika.
Sygnał radiowy wysyłany przez beacony jest neutralny dla komunikacji pociągów, co pozwala na wykorzystanie ich na dworcach i peronach kolejowych. Mając na uwadze wszystkie te zalety technologii beacon, 14 października tego roku PKP Telkol zainstalowała pierwsze urządzenia na Dworcu Warszawa Centralna rozpoczynając realizację pilotażowego projektu pod nazwą: „SmartDworzec”, którego wiodącym celem jest przetestowanie funkcji lokalizacji i nawigacji, które wspomagać będą osoby niewidome i niepełnosprawne ruchowo w korzystaniu z infrastruktury dworca – informuje spółka.
– Pierwsze testy rozwiązania PKP Telkol przeprowadziła wiosną na dworcu Bydgoszcz Główna, a ich pozytywny wynik spotkał się z aprobatą i zainteresowaniem ze strony właściciela dworców – PKP S.A. Efektem tego jest rozpoczęty właśnie 3- miesięczny pilotaż, na który składają się dwa etapy: już rozpoczęta dostawa, montaż i instalacja urządzeń „beacon” na dworcu Warszawa Centralna oraz prezentacja proof of concept aplikacji mobilnej – powiedział prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski cytowany w komunikacie.
Jak informuje spółka, aplikacja prezentowana na drugim etapie projektu umożliwiać będzie skorzystanie między innymi z takich funkcjonalności jak podgląd mapy dworca z informacją o lokalach usługowych (restauracjach, sklepach), wyświetlenie aktualnego rozkładu jazdy pociągów czy wyświetlenie informacji o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z założeniami projektu funkcja nawigacyjna i lokalizacyjna zostanie zweryfikowana za pomocą testów zgodnie z wypracowanymi we współpracy z PKP S.A. scenariuszami. Celem obu spółek jest aby w niedalekiej przyszłości osoba niewidoma, czy niepełnosprawna ruchowo po dotarciu na dworzec mogła za pomocą aplikacji wyszukać i zostać pokierowana do odpowiedniego (dostosowanego do jej potrzeb) okienka przy kasach biletowych, w międzyczasie osoba ta otrzyma powiadomienie z informacją o aktualnych zniżkach i promocjach na przejazd pociągiem, a następnie wyszuka peron z którego odjeżdża jej pociąg i zostanie do niego poprowadzona odpowiednią trasą – z uwzględnieniem wind i pochylni.
Użycie technologii beacon i aplikacji ma być wygodne nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale jak czytamy „może przyczynić się również do rozwoju samych dworców, na których podróżni będą mogli poruszać się w bardziej świadomy i zorganizowany sposób korzystając z nich jak z centrów handlowo – usługowych”.


 

Źródło: PKP Telkol / inf. pras. / rynek-kolejowy.pl