Widzisz różnice…? Rusza kolejna kampania dotycząca dostępności

Codziennie mijamy na ulicy setki, może tysiące osób. Każdy jest inny. Różnimy się wzrostem, kolorem włosów, oczu, osobowością. Mamy różne upodobania. Inaczej się ubieramy i zachowujemy. Różnice widzimy gołym okiem. Dostrzegamy wszystko co inne. Dosłownie wszystko i wszystkich. I z miejsca oceniamy. Najczęściej tych, których los nie oszczędza. Mężczyzna bez nóg na wózku na ulicy, chłopak z Zespołem Downa w autobusie, mama z córką z poparzoną twarzą w galerii handlowej, starsza kobieta o kulach i krótszą nogą… To ich wyłapujemy wzrokiem z tłumu. Wpatrujemy się i zawieszamy w swojej ocenie niczym komputer w oczekiwaniu na kolejną aktualizację systemu. Nie zdajemy sobie sprawy, że ludzie Ci potrafią też zadziwiać.
Wyobrażasz sobie piłkarza z krótszą nogą? To wbrew wszelkim stereotypom. No właśnie… A historia futbolu doskonale pamięta zawodnika, który obok Pelego stał się jednym z najbardziej znanych piłkarzy na świecie. I to nie dlatego, że miał krótszą nogę, ale właśnie dlatego, że tą nogą strzelał niesamowite bramki. Mowa o Manuelu Francisco dos Santos, znanym z boiska jako Garrincha. W latach pięćdziesiątych XX wieku razem z Pele poprowadził Brazylię po Puchar Świata.
Świat mass mediów bywa równie zaskakujący. Nieustanie otoczeni jesteśmy kolorowymi reklamami. Spoglądają na nas roześmiane twarze modeli i modelek. Dziewczyna z TV namawia nas na zakup nowych kosmetyków. Ponoć poprawiają cerę i chronią przed procesami starzenia. Jeszcze inna reklamuje biżuterię. Kolejna zachwala nową kolekcję bielizny. A gdyby kobieta z reklamy wyglądała inaczej? Gdyby miała Zespół Downa kupilibyśmy oferowane przez nią ubrania i produkty? Niemożliwe… A jednak… Niespełna 23-letnia Madeline Stuart z Australii doskonale radzi sobie w takim świecie. Jest wziętą modelką. Ma na koncie sto pokazów w różnych krajach. Brała również udział w sesjach dla magazynów Vogue, Cosmopolitan i The New York Times. I ma Zespół Downa.
W internecie kusi nas bogata oferta sklepów z książkami i filmami. Czy można być pisarzem i aktorem bez rąk i bez nóg? Wielu z nas powie, że pisarzem z trudnością pewno tak, ale aktorstwo odpada. Jak tu żyć, pisać i do tego jeszcze grać? Z takimi pytaniami musiał zmierzyć się Nick Vujicic. Serb z pochodzenia, który urodził się z niezwykle rzadką chorobą – całkowitym wrodzonym brakiem kończyn. Posiada jedynie jedną zdeformowaną stopę z dwoma palcami. Mimo tego, nauczył się samodzielnie pisać używając palców u stopy, korzystać z komputera, czesać się, golić i myć zęby. Samodzielnie odbiera telefon, pije wodę ze szklanki, jeździ na deskorolce. Potrafi nawet grać w golfa, surfować i grać na perkusji. Vujicic zagrał m.in. w niezwykle wzruszającym filmie „Cyrk motyli”, który otrzymał wiele międzynarodowych nagród. Jest autorem kilku książek. Obecnie na całym świecie prowadzi wykłady na temat niepełnosprawności. Zrozumiał, że jego niepełnosprawność jest jednocześnie jego siłą. Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń! Tak brzmi tytuł jego bestselerowej książki.
Takie osoby jak Nick, Madeline czy Garrincha żyją na co dzień obok nas. I mają takie same prawa jak wszyscy. Prawo do szacunku, miłości, edukacji, do życia w przestrzeni społecznej. Oni też chcą realizować swoje marzenia. Widzisz różnice…? Nie oceniaj!
Niezwykle ważna jest otwartość na drugiego człowieka. Na jego potrzeby, postawy, na jego niepełnosprawność. Z taką też myślą powstał Program Dostępność Plus. Przewiduje on zapewnienie wszystkim swobodnego dostępu do dóbr i usług, szczególnie osobom starszym i osobom z niepełnosprawnościami. Podjazdy, niskopodłogowe autobusy i tramwaje, windy, automatyczne oświetlenie, modernizacje dworców, przystanków, poczekalni to tylko kilka z wprowadzanych w ramach Programu usprawnień. Program stwarza możliwość udziału osobom o szczególnych potrzebach (np. niedowidzącym lub niesłyszącym) w życiu społecznym i publicznym. Bo dostępność zaczyna się od drugiego człowieka…
7 października 2019 r. rozpoczęła się druga odsłona kampanii „Dostępność zaczyna się od drugiego człowieka”. Hasłem tej edycji jest „Widzisz różnice, nie oceniaj”! Przez 3 tygodnie spot reklamowy będzie można zobaczyć w telewizji i internecie.


 

Źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl