Źródło: Gdynia / kom. pras. / Magdalena Czernek
Winda ma zostać wybudowana przy pierwszym wyjściu na ul. Morską – przy pasie ruchu w stronę Chyloni.
Najpóźniej do 15 listopada br. powstanie dokumentacja projektowa budowy windy w przejściu podziemnym pod ul. Morską na przedłużeniu tunelu PKP Gdynia Główna. W piątek, 12 lipca podpisano umowę z wykonawcą, który zrealizuje to zlecenie. Przetarg wygrała firma Arkobi. Według założeń winda ma mieć dwa przystanki i swobodnie będą mogły z niej korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Przewidziano również dodatkowe oznakowanie dla niedowidzących oraz informację głosową. Przygotowanie projektu będzie kosztować ponad 146 tysięcy złotych.
Winda zostanie wybudowana przy pierwszym wyjściu na ul. Morską, bliżej torów – przy pasie ruchu w stronę Chyloni. Jednocześnie będzie mogło się w niej przemieszczać 8 osób. A trasa, po której będzie się poruszać to dwa przystanki.
Zakończono właśnie procedurę przetargową i podpisano umowę z firmą Arkobi z Sopotu, która wykona dokumentację na potrzeby budowy windy. Projekt opiewa na kwotę 146 456,10 złotych. Budowa windy doskonale wpisuje się w politykę społeczną Gdyni, która od wielu lat zmienia miejską przestrzeń i czyni ją bardziej przyjazną dla mieszkańców.
– Głównymi odbiorcami tej inwestycji będą osoby z niepełnosprawnościami oraz ludzie starsi. Budowa windy w przejściu podziemnym na przedłużeniu tunelu PKP Gdynia Główna to zatem kolejny krok do tego, aby nasze miasto było bardziej dostępne dla wszystkich. Gdynia od wielu lat konsekwentnie niweluje bariery architektoniczne. Istniejące wyjście z tunelu prowadzi do przystanku komunikacji miejskiej, z którego można się udać w dalszą podróż do różnych części miasta. W tej chwili znajdują się tam schody, które dla osób o ograniczonej mobilności stanowią sporą przeszkodę. Dlatego winda w tym miejscu jest tak potrzebna i bardzo się cieszę, że powstanie – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Winda zostanie specjalnie przystosowana do tego, żeby swobodnie mogły z niej korzystać osoby z niepełnosprawnościami. Będzie mieć co najmniej 1,2 metra szerokości i 2 metry długości. Pojawi się w niej również dodatkowe oznakowanie dla niedowidzących i niewidomych oraz informacja głosowa, a także rampa niwelująca różnicę poziomów pomiędzy tunelem pod ulicą a tunelem pod torami. Oprócz budowy dźwigu w planach jest też naprawa izolacji przejścia podziemnego, podniesienie klasy nośności tunelu oraz odtworzenie nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego w okolicy windy.
Zgodnie z zapisami umowy wyłoniony wykonawca musi przedstawić gotową dokumentację projektową do połowy listopada br. Przewidywany termin zakończenia prac budowlanych to 2021 rok.