Przekraczanie granic w tańcu. Startuje czwarta edycja projektu: Taniec i niepełnosprawność

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca ogłasza nabór na laboratoria tańca dla artystek i artystów z niepełnosprawnościami i bez niepełnosprawności tworzących w obszarze tańca (tancerzy, twórców tańca, choreografów). Tematem tegorocznych warsztatów będą: regeneracja, troska, ukojenie, równowaga. Wydarzenie jest organizowane w ramach czwartej edycji projektu Taniec i niepełnosprawność.
W 2022 laboratoria odbędą się stacjonarnie w dniach 28 czerwca – 8 lipca 2022 w Lądku Zdroju w formie warsztatu-coachingu, których celem będzie praca w przestrzeni miejskiej pod okiem mentorek – Tatiany Cholewy, tancerza z niepełnosprawnością, choreografa oraz Alicji Czyczel, choreografki i tancerki. Końcowy pokaz laboratoriów odbędzie się 7 lipca 2022 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca im. Olgi Sawickiej.

Będziemy działać w miejscowości uzdrowiskowej, w której znajdują się sanatoria, wody zdrojowe. Goście przyjeżdżają do niej, by odetchnąć. Dlatego tematami tegorocznej edycji będą: regeneracja, troska, ukojenie, równowaga.
Proponujemy pracę w zamkniętej grupie ok. 10 osób uczestniczących.
Niepełnosprawność nie jest przeszkodą dla uczestnictwa, zapewniamy dostępność miejsca, w którym odbędą się laboratoria i rozplanowanie czasu pracy uwzględniające potrzeby uczestników. W razie potrzeby udostępniona zostanie dodatkowa pomoc w zakresie komunikacji, w tym tłumaczenie na polski język migowy.

Można się zgłaszać do 5 czerwca 2022 roku (formularz zgłoszeniowy pod artykułem).
Minimum 50 % uczestniczek i uczestników to osoby identyfikujące się jako osoby z niepełnosprawnością.

Harmonogram spotkania

28 czerwca – przyjazd do Lądka Zdroju
29 czerwca – 6 lipca – działania laboratoryjne (działania w sali, w przestrzeni miejskiej, spotkania itp.)
7 lipca – pokaz pracy w ramach Festiwalu
8 lipca – wyjazd z Lądka Zdroju

Biogramy prowadzących

Tatiana Cholewa tancerz, performer. Od ponad 20 lat osoba o alternatywnej motoryce. W roku 2001 zaczęła uprawiać sport jako formę poznawczą ciała nienormatywnego, a w 2006 – taniec towarzyski, który pozwolił jej odkryć możliwości własnego ciała i sposoby wyrażania siebie przez ruch. Te doświadczenia uświadomiły jej, że ciało o alternatywnej motoryce jest unikatowym narzędziem do pracy. Od 2008 roku działa na polu teatralno-performatywnym – m.in. spektakl Na chwilę (reż. J. Karcz, grupa „Kierunek” przy Bytomskim Centrum Kultury), Popatrz (solo), spektakl Gatunki chronione (reż. R. Urbacki), Erynie niech zostaną za drzwiami (reż. R. Urbacki, działanie performatywne trwające 24h, Teatr Stary w Krakowie), Taniec na Rymera (projekt R. Urbackiego), spektakl Im/Mobility w reż. Lotte Mueller, spektakl Perfect Man w reż. Ł. Wójcickiego, rezydencja w Hadze (przygotowanie spektaklu na festiwal DanceAble#3, reż. Marc Brew), Kwarantaniec (akcja społeczna Tancerzy podczas pandemii), laboratoria taneczne Taniec i niepełnosprawność w ramach projektu Europe Beyond Access organizowanym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz British Council. Brała udział w wielu warsztatach prowadzonych m.in. przez Justynę Wielgus, Rafała Urbackiego, Magdalenę Przybysz, Ewę Sobiak, Marca Brew, Sylwię Hefczyńską-Lewandowską, Paulinę Wycichowską, Adama Bejamina.
Alicja Czyczel – choreografka, tancerka i kulturoznawczyni, wychowywała się w Trójmieście. Studiowała filmoznawstwo, międzyobszarowe studia humanistyczne i choreografię w Krakowie, Warszawie, Paryżu i Montpellier. Absolwentka rocznego kursu choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie (2015) oraz intensywnego kursu choreografii w SNDO w Amsterdamie (2015). Dzięki licznym programom stypendialnym (Młoda Polska 2018, Alternatywna Akademia Tańca 2018, danceWEB 2019, Wspieranie aktywności międzynarodowej IMiT 2020 oraz Kultura w Sieci 2020) udaje jej się kontynuować praktykę choreograficzną i rozwijać badania artystyczne poza ścisłym kontekstem produkcji i dystrybucji spektakli tanecznych. Tworzy także choreografie sceniczne (“ciało, na głos” 2019) oraz interdyscyplinarne projekty site-specific czerpiące z ekologii dźwięku i feministycznych tekstów kultury („Bouger le paysage, une balade du jeudi„ razem z Emmą Tricard, 2019). Jako działaczka społeczna udziela/ła się w kolektywnych inicjatywach takich jak: Przestrzeń Wspólna (oddolnej inicjatywie środowisk tańca i choreografii), Stowarzyszeniu Folkowisko (działającym we wsi Gorajec w woj. lubelskim), Uniwersytecie Zaangażowanym (inicjatywie studenckiej UW) oraz Komitecie Kryzysowym Humanistyki Polskiej. Performerka w projektach artystki Joanny Piotrowskiej i choreografa Vincenta Dupont. Współpracowała z Fundacją Burdąg jako specjalistka ds. komunikacji, z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako edukatorka, publikowała w magazynie o muzyce współczesnej Glissando. Jej praktyka choreograficzna opiera się na wytwarzaniu zmysłowych fikcji w relacji do środowiska, traktowaniu ruchu uwagi jako narzędzia oraz na badaniu polityczności wyobraźni.
Formularz zgłoszeniowy


 

Źródło: NIMIT