Pracownicy Spółki z terenu województwa lubuskiego wykazali się czujnością i szczególnym zaangażowaniem w udaremnieniu próby wyłudzenia pokaźnej kwoty metodą „na policjanta”. Poczta Polska prosi klientów, aby zachowali szczególną ostrożność i nie udostępniali numerów osobistych rachunków bankowych osobom nieznanym. Apel skierowany jest szczególnie do seniorów, jako grupy najbardziej narażonej na oszustwa związane z wyłudzaniem oszczędności.
Proceder wyłudzeń oszczędności od osób starszych, z wykorzystaniem tzw. metod „na wnuczka” lub „na policjanta” jest nadal częstym zjawiskiem, szczególnie w grupie seniorów wykluczonych cyfrowo. Bywa, że osoby starsze, padając ofiarą tego typu przestępstw, tracą oszczędności gromadzone przez całe życie.
Scenariusz wyłudzenia zwykle przebiega w ten sam sposób. Oszuści, podszywający się pod policjanta lub wnuczka, zazwyczaj proszą o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe, a nawet proponują wspólne wyjście do placówki pocztowej czy oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, stosuje się do zaleceń oszusta, w wyniku czego zostaje okradziona.
Do Urzędu Pocztowego Kargowa zgłosił się starszy mężczyzna chcący założyć ROR w Banku Pocztowym, koniecznie z dostępem do Internetu. Jego zachowanie nie wzbudzało żadnych podejrzeń, więc konto zostało założone. Tego samego dnia, późnym wieczorem, do asystentki zadzwoniła żona klienta z prośbą o pilną pomoc. Zasugerowała, że konto prawdopodobnie zostało założone w celu oszustwa. Okazało się, że jej mąż odebrał telefon od oszusta podającego się za policjanta. Przestępca zaznaczył, że bankowe oszczędności seniora są zagrożone, nakazując natychmiastowe założenie konta na poczcie – koniecznie z opcją dostępu do Internetu. Jednocześnie, do autoryzacji usługi przekazał seniorowi konkretny numer telefonu, przygotowując sobie dostęp do pieniędzy.
Późnym wieczorem, bezpośrednio po telefonie żony seniora, asystentka skontaktowała się z naczelniczką Urzędu Pocztowego Kargowa, celem wyjaśnienia sytuacji i udzielenia pomocy klientowi. W wyniku interwencji i zaangażowania kilku pracowników Poczty – zgłoszono zagrożenie do Banku Pocztowego i zaktualizowano numer telefonu klienta, blokując tym samy wpłaty oraz wypłaty na konto przestępcy. Dzięki interwencji udaremniono wyłudzenie pokaźnej kwoty. Warto raz jeszcze zaznaczyć, że pracownicy Poczty udzielili pomocy seniorowi już po zakończeniu godzin urzędowania, a więc w czasie prywatnym.
W związku z masową skalą oszustw dokonywanych na osobach starszych, już w 2019 roku Poczta Polska we współpracy z policją lubuską przygotowała spot profilaktyczny, emitowany w mediach ogólnopolskich. Celem emisji było dotarcie z ostrzeżeniem do jak najszerszej grupy seniorów.
Poczta Polska prosi klientów, aby zachowali szczególną ostrożność i nie udostępniali numerów osobistych rachunków bankowych osobom nieznanym.
Źródło: Biuro Prasowe Poczty Polskiej