W ostatnich latach obserwowany jest coraz silniejszy trend odejścia od płatności gotówkowych w stronę płatności elektronicznych, który gwałtownie przyspieszył w związku z wprowadzonymi obostrzeniami w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego. Płacenie kartą lub smartfonem to nie tylko większy komfort dla kupujących i sprzedawców, ale także bezpieczeństwo i ochrona zdrowia, dzięki ograniczeniu kontaktu z gotówką. Płatności bezgotówkowe stają się także coraz bardziej dostępne w transporcie pasażerskim, w tym kolejowym i autobusowym, gdzie wychodzą naprzeciw zarówno oczekiwaniom pasażerów, jak i potrzebom przewoźników.
Tylko w tym roku Worldline, lider na rynku płatności elektronicznych w Europie, wprowadził szereg nowych rozwiązań dla płatności bezgotówkowych w transporcie. Worldline jest właścicielem spółki SIX Payment Services od 2018 roku i to za jej pośrednictwem działa w Polsce, oferując swoje rozwiązania płatnicze. Wśród nich są mobilne zestawy składające się z terminala, drukarki oraz PIN-pada do sprzedaży biletów w pociągach PKP Intercity oraz terminale mobilne dla Kolei Dolnośląskich i Wielkopolskich. Kolejnym obszarem, w którym terminale umożliwiają płatności bezgotówkowe, są autobusy i dworce PKS. Natomiast w maju ruszył pilotaż nowego terminala płatniczego typu SoftPoS, czyli aplikacji, którą można zainstalować na smartfonie lub tablecie, bądź na przykład na urządzeniach mobilnych ZEBRA oraz M3, popularnych w branży transportowej. Coraz powszechniejsze korzystanie z mobilnych terminali ułatwia wsparcie Fundacji Polska Bezgotówkowa, która oferuje dofinansowanie nawet do 20 terminali.
– Dzisiaj płatności elektroniczne, to nie tylko kwestia bezpieczeństwa transferowanych środków i wygoda braku konieczności posiadania przy sobie gotówki. Obecnie płatność kartą to również bezpieczeństwo zdrowotne z uwagi na pandemię. A jak wiadomo, monety oraz banknoty mogą być nośnikiem wirusów i bakterii, stąd też konieczność minimalizowania okazji do posługiwania się gotówką– mówi Artur Żymańczyk, Country Manager Poland w Worldline.
Pociąg do elektronicznych płatności w PKP
Intercity i w Kolejach Dolnośląskich
Polski przewoźnik kolejowy, PKP Intercity, wynajął do lutego tego roku 1 tys. nowych terminali mobilnych. Umowa z przewoźnikiem umożliwia poszerzenie zakresu współpracy o wynajem dodatkowych urządzeń w miarę potrzeb. Obecnie pracownicy drużyn konduktorskich PKP Intercity korzystają już z nowych terminali, na wszystkich trasach, we wszystkich pociągach. Warto podkreślić, że jest to jedno z pierwszych w skali europejskiej produkcyjne wdrożenie tego typu rozwiązania w Polsce. A firmą, która się na nie zdecydowała jest narodowy przewoźnik kolejowy, PKP Intercity.
a Worldline to najwyższy wyraz zaufania ze strony przewoźnika. Dostarczone przez nas terminale płatnicze wraz z pełnym serwisem dowiodły, że to najlepsza decyzja w obszarze sprzedaży biletów na pokładach pociągów polskiego przewoźnika. Wprowadzenie płatności bezgotówkowych spotkało się z zadowoleniem ze strony pasażerów. Ze względu na większą wygodę i bezpieczeństwo obsługi tego rodzaju płatności po stronie konduktorów oraz pozytywny aspekt wizerunkowy, kolejni przewoźnicy decydują się na mobilne terminale płatnicze w swoich pociągach – podkreśla Artur Żymańczyk.
Natomiast Koleje Dolnośląskie wynajęły 240 mobilnych terminali płatniczych, co daje możliwość płatności kartą lub telefonem we wszystkich pociągach tego przewoźnika. Terminale Worldline w pociągach dolnośląskiego przewoźnika były testowane od początku lutego br. i proces ten miał potrwać do końca kwietnia. Zdecydowano jednak o przyspieszeniu wdrożenia ze względu na epidemię koronawirusa.
– Wymiana mobilnych terminali płatniczych przez polskich przewoźników kolejowych to ważny krok w kierunku unowocześniania całego sprzętu kasowego i dostosowywanie systemu do zmian wprowadzanych w kanałach sprzedaży. Nowe urządzenia umożliwiają kontrolę biletów na kartach bezstykowych, jak również skanowanie biletów kolei ukraińskich. Funkcjonalności, jakie posiadają dostarczone przez nas terminale, zdecydowanie usprawnią i przyspieszą obsługę pasażerów na pokładach pociągów – mówi Artur Żymańczyk.
Kolej na Wielkopolskę
Po PKP Intercity i Kolejach Dolnośląskich na pilotażowe wdrożenie płatności bezgotówkowych za pomocą terminali na pokładzie pociągu zdecydowały się Koleje Wielkopolskie. Początki współpracy z SIX Payment Services, spółką należącą do Worldline sięgają 2014 roku.
polskich terminali płatniczych to jedna z lepszych decyzji, które przysłużyły się nie tylko naszej działalności biznesowej, ale również naszym pasażerom. Ułatwiło im to bowiem dokonywanie bezpiecznych płatności za przejazdy naszymi pociągami. Kolejne wdrożenia dotyczyły biletomatów na pokładach pociągów oraz możliwość zakupu biletu przez Internet przy płatności kartą. Każdy z tych kroków wprowadzał nasze usługi na wyższy poziom relacji z pasażerami i udogodnień dla nich oraz dla naszej obsługi pociągów. Ponadto, w związku z faktem że biletomaty spotkały się z ogromnym entuzjazmem pasażerów, zdecydowaliśmy o zwiększeniu ich liczby, aby na koniec 2020 roku dysponować liczbą ponad 150 sztuk – mówi Krzysztof Ryfa, Dyrektor Pionu Finansowo-Handlowego w Kolejach Wielkopolskich.
Obecnie w Kolejach Wielkopolskich rozpoczyna się pilotaż płatności bezgotówkowych za pomocą terminali u drużyn konduktorskich. Konduktorzy zostaną wyposażeni w specjalne terminale do płatności kartami płatniczymi lub telefonami, a tym samym pasażerowie w komfortowy, bezpieczny i higieniczny sposób mogą zakupić bilety na wszystkich trasach.
– Obserwujemy rynek i wiemy, że podobne rozwiązania od tego samego dostawcy, obecnie należącego do Worldline, SIX Payment Services, sprawdziły się. Chcemy nadążać za rynkiem i zmianami, jakie na nim następują. Mamy nadzieję, że wdrażane innowacje technologiczne na naszych pokładach, we współpracy z zaufanym i sprawdzonym partnerem – agentem rozliczeniowym – pozwolą nam stać się przykładem dla innych przewoźników – wyjaśnia Krzysztof Ryfa.
Płatności bezgotówkowe także za bilet w autobusie i na dworcu PKS
Kolejnym obszarem, w którym wdrażane są rozwiązania Worldline umożliwiające płatności bezgotówkowe, są autobusy PKS, gdzie do tej pory pasażerowie pozbawieni byli możliwości skorzystania z tej opcji płatności za bilet. Obecnie, dzięki integracji terminala płatniczego Worldline z najnowszym modelem bileterki EMAR 205, można już płacić za bilet w autobusach Dolnośląskich Linii Autobusowych a wkrótce rozwiązanie to będzie też dostępne w Jarocińskich Liniach Autobusowych.
zego terminala z własnym modułem komunikacji i bileterką fiskalną firmy EMAR ogranicza do minimum obsługę urządzeń przez przewoźnika, gdyż wszystkie czynności związane ze sprzedażą biletu wykonywane są wyłącznie na kasie EMAR 205. To sprawia, że obsługa płatności przez kierowcę jest szybka a do tego intuicyjnie prosta, co pozwala uniknąć kolejek i opóźnień w stosunku do rozkładu, a tym samym zapewnić komfort i bezpieczeństwo pasażerom – tłumaczy Piotr Jakubowski, Senior Partner Manager, Associate Director w Worldline. – Dla pasażerów oznacza to możliwość skorzystania po raz pierwszy z prostej i bezpiecznej metody płatności – bezgotówkowej, a przy kwotach do 100 złotych – bezstykowej.
Ponadto pasażerowie mogą już płacić bezgotówkowo za bilety na dworcach PKS w Gdańsku i w Gryficach, a wkrótce do tych miast dołączą także Poznań i Racibórz. Jest to możliwe dzięki integracji terminala z drukarkami dworcowymi EMAR poprzez oprogramowanie dla przewoźników autobusowych firmy INFOKUB.
– Dzięki współpracy z firmą INFOKUB istnieje możliwość zintegrowania przez system dworcowy INFOKUB drukarki fiskalnej EMAR z naszym terminalem Ingenico ICT250 – mówi Piotr Jakubowski, Senior Partner Manager, Associate Director w Worldline. – Urządzenie to posiada certyfikację PCI PED i spełnia standardy EMV, co zapewnia użytkownikom pełne bezpieczeństwo przy dokonywaniu transakcji bezgotówkowych zarówno zbliżeniowych, jak i tych potwierdzanych kodem PIN lub podpisem.
Wszystko w jednym, czyli VALINA
Rozwiązania płatnicze Worldline także sam proces zakupu biletu w automacie biletowym przenoszą na zupełnie inny poziom. Wszystko za sprawą samoobsługowego terminala płatniczego VALINA, który jest kompleksowym urządzeniem all-in-one. To pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku i jedno z pierwszych na świecie. Urządzenia posiadające tak rozbudowane funkcjonalności jeszcze bardziej zwiększają komfort użytkowania dla pasażerów, a biznes urządzeń samoobsługowych wykonał krok milowy w kierunku najbardziej nowatorskich rozwiązań. VALINA zamiast z modułów, tj. czytników kart (stykowy + zbliżeniowy) oraz klawiatury, składa się z zaledwie jednego urządzenia. Jednocześnie pozwala na realizację elektronicznych transakcji, zarówno zbliżeniowych, jak i zabezpieczonych kodem PIN. Jest to możliwe, ponieważ VALINA, jako pierwszy samoobsługowy terminal w historii, uzyskał certyfikat PayCert, potwierdzający bezpieczeństwo operacji płatniczej, także w przypadku wpisywania PIN-u na ekranie dotykowym. Urządzenie oparte jest o system Android, co pozwala na rozszerzenie jego funkcjonalności, także o aplikacje niezwiązane z transakcjami płatniczymi.
– VALINA to już nie tylko terminal płatniczy, ale prawdziwy punkt sprzedaży, w którym klient może bardzo szybko wybrać, kupić i odebrać bilet. W Polsce takie rozwiązanie wprowadza w swojej sieci automatów biletowych dla transportu miejskiego i kolejowego spółka OTIEuropa ASEC – wiodący operator systemów biletowych w Polsce – mówi Michał Nowak, Project Manager, Associate Director w Worldline. – VALINA jest także przyjazna osobom niepełnosprawnym. Dzięki swojej konstrukcji, terminale mogą być montowane na wysokości dostępnej osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Ponadto jako pierwsza spośród tego typu urządzeń może być bez problemu obsługiwana przez osoby niewidome i niedowidzące.
Dzięki wdrożeniu funkcjonalności głosowej, możliwości zwiększenia kontrastu oraz zastosowaniu tłoczonych dotykowych identyfikatorów replikujących standardowy układ klawiatury, osoba niewidoma bądź niedowidząca jest w stanie swobodnie zlokalizować odpowiednie numery na ekranie terminala oraz wprowadzić poprawnie i bezpiecznie kod PIN.
Źródło: inf. pras.