STOP Barierom – podsumowanie ogólnopolskiej kampanii

Tysiące osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin zostało objętych kampanią społeczną STOP Barierom. Jej główne cele to m.in. przełamywanie ograniczeń, które przeszkadzają osobom z niepełnosprawnościami w codziennym funkcjonowaniu oraz pokazywanie ludziom zdrowym, jak powinni się zachowywać wobec niepełnosprawnych, żeby uniknąć zakłopotania lub urażenia innych osób.
Projekt, który prowadzi Fundacja Neuron Plus, wystartował w maju 2019 roku i potrwa do końca tego roku. Kampanię skierowano w pierwszej kolejności do osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin i opiekunów, ale adresatami akcji są wszystkie grupy społeczne w każdym wieku oraz instytucje i przedsiębiorstwa z sektora prywatnego, państwowego i samorządowego. Kampania ma charakter edukacyjno – informacyjny i porusza problem dostępności usług dla osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej i komercyjnej. Propaguje ponadto ideę likwidacji różnych barier przez przedsiębiorstwa i instytucje prywatne i publiczne uderzające w tę kategorię ludzi. Kampania wspiera aktywizację osób z niepełnosprawnościami do swobodnego funkcjonowania w codziennym życiu.
Kampania jest prowadzona przy użyciu nowoczesnych narzędzi informatycznych. Fundacja Neuron Plus utworzyła stronę internetową www.stopbarierom.pl, zgodną z wytycznymi WCAG 2.0, z której mogą korzystać wszyscy zarówno ludzie zdrowi, jak i z niepełnosprawnością. Ważną częścią portalu jest specjalny e-niezbędnik z praktycznymi i przydatnymi informacjami dotyczącymi świadczeń, ulg i przywilejów przysługujących osobom niepełnosprawnym. Niezbędnik funkcjonuje od września br. i od tego czasu skorzystało z niego już ponad 53 000 użytkowników, a ich liczba stale wzrasta. Dodatkowe zalety narzędzia to czytelne wyjaśnienia wszystkich procedur, a także opcja pobrania na swój komputer potrzebnych druków i formularzy. Znakomitym narzędziem okazał się chat bot – wirtualny doradca, kierujący użytkowników bezpośrednio do poszukiwanych treści. To pierwszy przypadek, gdy do niesienia pomocy niepełnosprawnym wykorzystano sztuczną inteligencję. Z myślą
o łatwiejszym korzystaniu z nowych rozwiązań Fundacja przygotowała dwa filmy instruktażowe, pokazujące jak krok po kroku poruszać się po e-niezbędniku i chat-bocie.
– E-niezbędnik, wirtualny doradca czy live-chaty z ekspertami Fundacji, to elementy kampanii, które bardzo mocno pokazały nam, jak wiele osób z niepełnosprawnościami czuje się zagubionych w gąszczu obowiązujących przepisów i regulacji prawnych oraz ma problem z dostępem do różnego typu informacji – z zakresu zdrowia, pracy czy edukacji – wskazuje prof. dr hab. n. med. Janusz Kocki, Przewodniczący Rady Naukowej Fundacji Neuron Plus. – Projekt STOP Barierom spotkał się z dużym odzewem ze strony społeczeństwa, szczególnie osób z niepełnosprawnościami. Nie ma dnia byśmy nie otrzymywali zapytań drogą telefoniczną czy mailową z prośbą o poradę i wsparcie. A to świadczy o tym, że takie kampanie są bardzo potrzebne i w przyszłości warto je kontynuować – podkreśla przedstawiciel Fundacji.
Czasem Chat-bot nie rozwiązuje wszystkich problemów, dlatego dużym zainteresowaniem uczestników kampanii cieszyły się live-chaty prowadzone przez specjalistów Fundacji z zakresu prawa, dietetyki, rehabilitacji i wsparcia psychologicznego. Podpowiadali oni osobom z niepełnosprawnościami gdzie mogą się zgłosić po pomoc czy poradę. Dodatkowo w serwisie umieszczono na bieżąco aktualizowaną listę wydarzeń kulturalno-rozrywkowo-sportowych dla osób niepełnosprawnych oraz mapę miejsc bez barier przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami. Znalazły się na niej oddziały i bankomaty PKO Banku Polskiego oraz kolektury Totalizatora Sportowego – interesariuszy projektu STOP Barierom.
Dużą pomoc dla zainteresowanych stanowią także filmy edukacyjne przygotowane przez Fundację z udziałem ekspertów dotyczące m.in. dostępu osób z niepełnosprawnościami do przestrzeni architektonicznej, cyfrowej oraz do świadczeń z zakresu ochrony zdrowia, które jak dotąd obejrzano blisko 260.000 razy. Ważnym elementem kampanii były też raporty z przeprowadzonych badań Desk Research z zakresu sytuacji osób niepełnosprawnych w Niemczech i Szwecji oraz na rynku usług finansowych. Aktywna komunikacja była także prowadzona na Facebooku Fundacji Neuron Plus, do której zaangażowano znanego vlogera z niepełnosprawnością – Człowieka bez Barier. Wszystkie posty dotarły do ponad 1,2 mln użytkowników, zostały polubione ponad 56.000 razy i blisko 10.000 razy udostępnione. W ramach kampanii ukazało się również ponad 200 artykułów w prasie i Internecie – w tym materiałów eksperckich, poruszających problematykę projektu.
Kampania STOP Barierom została zorganizowana przez Fundację Neuron Plus, której działalność stanowi odpowiedź na aktualne potrzeby osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu niepełnosprawności umysłowej, neurologicznej oraz genetycznej. Fundacja inspiruje i popiera działania przełamywania barier w obszarach, w których występują wszelkie problemy i ograniczenia, związane z aktywnym funkcjonowaniem osób niepełnosprawnych w społeczeństwie.


 

Źródło: inf. pras.