Polskie Towarzystwo Okulistyczne ogłasza nabór gabinetów i poradni okulistycznych do IV edycji ogólnopolskiej akcji Polscy Okuliści Kontra Jaskra. Udział w projekcie jest bezpłatny.

W związku ze zbliżającym się Światowym Tygodniem Jaskry, który w tym roku obchodzony jest w dniach 8-14 marca, Polskie Towarzystwo Okulistyczne (PTO), Sekcja Jaskry PTO i Polski Związek Niewidomych, już po raz czwarty zapraszają gabinety okulistyczne do włączenia się do społecznej akcji badań przesiewowych w kierunku jaskry. Udział w akcji to nie tylko działanie na rzecz zdrowia Polaków, ale także doskonała forma promocji zarówno dla lekarzy jak
i gabinetów okulistycznych. – Gorąco zachęcam Państwa do zgłaszania placówek okulistycznych do akcji. W ubiegłbym roku do projektu przystąpiły 74 gabinety, z 44. miast i 14. województw. Liczymy na to, że w tym roku będzie ich jeszcze więcej. – mówi Prof. dr hab. n. med. Jacek Szaflik, Kierownik Katedry
i Kliniki Okulistyki II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego. Każdy gabinet, który weźmie udział w tegorocznej inicjatywie otrzyma bezpłatny dostęp do transmisji online z Polskiego Forum Jaskry oraz Zjazdu Okulistów Polskich. Gabinety można rejestrować za pośrednictwem strony www.tydzienjaskry.pl do 29.02.2020r. Lista udostępniona będzie 3. marca.
Aby zgłosić się do tegorocznej inicjatywy wystarczą 4 proste kroki. Należy wypełnić formularz znajdujący się na www.tydzienjaskry.pl, wydrukować potwierdzenie otrzymane na email
i odesłać jego scan. Każdy z gabinetów okulistycznych, który przystąpi do akcji, po zdeklarowaniu liczby bezpłatnych badań oferowanych pacjentom, otrzyma pakiet startowy
w skład którego wchodzić będą: plakat informacyjny, ulotki informacyjne dla pacjentów oraz wydrukowane kwestionariusze badania przesiewowego (1 szt./pacjenta).
Akcja Polscy Okuliści Kontra Jaskra to trwająca od 2017 roku inicjatywa Polskiego Towarzystwa Okulistycznego i lekarzy okulistów z całej Polski, mająca na celu podniesienie świadomości społeczeństwa na temat jaskry oraz zwiększenie jej wykrywalności we wczesnych stadiach zaawansowania, a tym samym uratowanie wzroku pacjentów, którzy są nieświadomi swojej choroby.
Ideą projektu jest przeprowadzenie badania przesiewowego w kierunku jaskry tj. badania budowy dna oka, grubości rogówki, ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz wywiadu lekarskiego u pacjentów, którzy nie odwiedzili okulisty co najmniej przez rok i nie są chorzy na jaskrę.
– Jako Polskie Towarzystwo Okulistyczne stoimy bezsprzecznie na stanowisku, że umożliwienie pacjentom wykonania bezpłatnych badań w kierunku wczesnego wykrycia jaskry to bardzo ważny krok w walce z tą podstępną chorobą. W przypadku jaskry nie możemy mówić o profilaktyce, a jedynie o wczesnej diagnostyce, dlatego tego typu inicjatywy mają ogromny wpływ na poprawę sytuacji zdrowotnej Polaków. Pokazują to efekty akcji zrealizowanych w poprzednich latach. W samym 2019 roku przebadaliśmy 2468 osób, z czego aż u 1060. z nich rozpoznano jaskrę, bądź zlecono dalszą diagnostykę. Łącznie,
w ciągu trzech lat trwania akcji, przebadaliśmy ponad 8 000 osób. Mamy nadzieję, że w tym roku gabinetów, które wspólnie z nami zechcą zaangażować się w inicjatywę będzie jeszcze więcej, a co za tym idzie więcej osób będzie miało możliwość wykonania bezpłatnego badania i wykrycia choroby na jej wczesnym etapie, co zwiększy ich szansę na ocalenie wzroku. – podsumowuje Prof. Szaflik.
Problem jaskry może dotyczyć w Polsce 800. tysięcy osób, z czego tylko połowa z nich została zdiagnozowana. W 90. proc. przypadków choroba przebiega bez widocznych dolegliwości. Zachorować może każdy bez względu na wiek i płeć, a tylko wczesna diagnoza może pomóc ocalić wzrok. Dlatego tak ważne są regularne badania. Każdy powinien przynajmniej raz w roku wykonać pełne badanie okulistyczne, a osoby z grupy ryzyka nawet co 6 miesięcy.
Lista placówek, które przyłączą się do projektu dostępna będzie od 3.03.2020r. na stronie tydzienjaskry.pl oraz www.mir.org.pl. Przypomnijmy, iż portal www.mir.org.pl prowadzony przez Fundację Mir już poraz drugi jest oficjalnym patronem medialnym akcji.


 

Źródło: inf. pras.