Za wysokie krawężniki, strome schody, brak podjazdów, wind. Ale też brak pomocy czy zrozumienia. Każdego dnia osoby z niepełnosprawnościami mierzą się z szeregiem różnych trudności. Jak je pokonać? Jak sprawić, by otaczająca nas przestrzeń była przyjazna? Jak mądrze pomagać? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali uczniowie szkół podstawowych z całej Polski, którzy wzięli udział w ogólnopolskim konkursie „uDOSTĘPniacze”.
Konkurs zorganizowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w maju tego roku. Przeprowadzono go w stu placówkach na terenie kraju. W każdej ze szkół zrealizowano co najmniej jedne zajęcia dotyczące dostępności. Łącznie z tematem zapoznało się ponad sześć tysięcy uczniów z całej Polski.
Zadaniem uczniów w ramach pracy konkursowej było odnalezienie barier w swoim otoczeniu, które utrudniają codzienne funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnościami. Uczniowie mieli także wskazać sposoby usunięcia przeszkód, które uprzednio zidentyfikowali.
Do konkursu napłynęło aż 95 prac! Jury konkursu miało twardy orzech do zgryzienia. Zgłoszone prace charakteryzował wysoki poziom merytoryczny i artystyczny. Były wykonane w różnych technikach, a ich pomysłowość i kreatywność zadziwiały.
Po burzliwych obradach jury wyłoniło laureatów konkursu:
- • I miejsce: zespół z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Głuchołazach;
- • II miejsce: zespół ze Szkoły Podstawowej im. Michała Okurzałego w Zagórowie;
- • III miejsce: zespół ze Szkoły Podstawowej nr 7 im. Wojska Polskiego w Lesznie.
Oficjalne wręczenie nagród finalistom konkursu odbyło się 14 października 2019 r. w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Dla wszystkich uczestników konkursu przewidziano ponadto warsztaty z dostępności, z udziałem osób z niepełnosprawnościami. Pierwsze z nich odbyły się w szkołach, z których pochodziły zwycięskie zespoły. Kolejne będą systematycznie realizowane, aż do 24 stycznia 2020 r.
„Ze swojej strony bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za udział i ogromne zaangażowanie. Oceniając nadesłane zgłoszenia, widzieliśmy, jak wiele serca i pracy zostało włożone w ich przygotowanie oraz to jak chętnie uczniowie angażują się w projekty, w ramach których mogą pomóc innym ludziom. Jest to dla nas dodatkowy powód do dumy. Pamiętajmy, że dostępność zaczyna się od drugiego człowieka!” – podsumowała konkurs wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Źródło: MIiR