Aby dostępność stała się standardem. Jak realizować szkolenia dostępne dla wszystkich


W Krakowie odbyła się konferencja pt. „Dostępność w uczeniu dorosłych. Od teorii do praktyki – jak realizować szkolenia dostępne dla wszystkich i zgodnie z MSUES”. Organizatorem wydarzenia był Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, instytucja Województwa Małopolskiego.
Podczas konferencji eksperci i przedstawiciele instytucji szkoleniowych wymieniali się wiedzą na temat włączania osób z niepełnosprawnościami do procesu nauczania.
– Współpracując z firmami szkoleniowymi i doradczymi, mamy na celu nie tylko oferowanie konkretnych programów wsparcia, lecz także kształtowanie systemu, w którym każdy dorosły człowiek znajdzie przestrzeń do rozwoju zawodowego. Widzimy, jak wielkie znaczenie ma dostosowanie naszej oferty do osób z różnorodnymi potrzebami – zarówno tymi wynikającymi z wieku, poziomu wykształcenia, jak i ograniczeń fizycznych czy innych indywidualnych uwarunkowań. Zależy nam na tworzeniu takich warunków, aby dostępność stała się standardem, nie wyjątkiem. Uważamy, że dostępność usług szkoleniowych staje się jednym z ważnych wyznaczników jakości tych usług – podkreślił Michał Kądziołka, wicedyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.
Z prelekcjami, dotyczącymi wpływu różnych aspektów dostępności na edukację, wystąpili:

  • Lidia Kantor – prezes Zarządu Inventum Sp. z o.o., ekspert ds. Edukacji i Rynku Pracy.
  • dr inż. Szczepan Moskwa, kierownik Działu Dostępności AGH.
  • Iwona Król – prezes Polskiego Stowarzyszenia Protetyków Słuchu
  • Tomasz Koźmiński – wieloletni działacz i aktywista na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych, DOSTĘPNI Sp z o.o.

O tym, jak tworzyć edukację dostępną dla wszystkich, również dla osób ze szczególnymi potrzebami, rozmawiali uczestnicy panelu dyskusyjnego: Lidia Kantor, Tomasz Koźmiński, Szczepan Moskwa oraz Tatiana Janos – członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Protetyków Słuchu. Dyskusję moderował Piotr Jędrzejek – dziennikarz i prezenter telewizyjny.
Uczestnicy konferencji wzięli udział w części warsztatowej. Zagadnieniu dostępności mogli przyjrzeć się od strony praktycznej: Poznać istniejące narzędzia i technologie, które eliminują bariery. Organizatorzy zapewnili uczestnikom możliwość udziału w 4 warsztatach:

    1. Mobilność bez ograniczeń – Jak pokonywać bariery architektoniczne?, Inventum sp. z o.o.,
    2. Dotknij i usłysz – technologie wspierające osoby niewidome i niedowidzące, Dostępni Sp. z.o.o.,
    3. Edukacja bez barier – tworzenie dostępnych programów i materiałów, Dostępni Sp. z.o.o.,
    4. Słyszeć lepiej – technologie i rozwiązania dla niedosłuchu w praktyce, Untangle Advisory.

14 listopada przypada Światowy Dzień Jakości, ustanowiony dla promowania wiedzy na temat jakości, podkreślania jej znaczenia i uczczenia osiągnięć w dziedzinie jej podnoszenia. Konferencja stała się okazją do wyróżnienia instytucji szkoleniowych, które posiadają znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) i gwarantują wysoki poziom świadczonych usług.
– Jako instytucja Województwa Małopolskiego już od 10 lat przyznajemy znak jakości MSUES. To jedyny w Polsce znak jakości w zakresie usług szkoleniowych przyznawany przez instytucję publiczną. Co ważne – o znak MSUES mogą ubiegać się firmy z całej Polski – zaznaczyła Justyna Falgier, kierująca Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.
MSUES to znak jakości przyznawany firmom szkoleniowym i doradczym, potwierdza świadczenie usług na wysokim poziomie. Firmy, którym przyznano znak MSUES mogą być wpisane do ogólnopolskiej Bazy Usług Rozwojowych (BUR). Dzięki temu mogą oferować swoje usługi z możliwością dofinansowania ze środków unijnych.
Konferencja współfinansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Pomocy Technicznej Fundusze Europejskie dla Małopolski oraz budżetu Województwa Małopolskiego.


 

Źródło: MUW