Osoby z różnymi niepełnosprawnościami bardzo często załatwiają sprawy w jastrzębskim magistracie, dlatego urząd musi być dostosowany do ich potrzeb.
I to właśnie z myślą o nich w holu wejściowym zamontowany został terminal informacyjny. Jest to terminal z kolorowym poddrukiem, z łatwo wyczuwalnymi elementami wypukłymi oraz czytelnym, kontrastowym układem graficznym uzupełnionym w postaci tekstów czarnodrukowych i pinów brajlowskich.“
– Dzięki niemu osoby niewidome czy słabowidzące, ale też starsze i mające problemy ze słuchem uzyskają informacje o przestrzeni, w której się znajdują
– wyjaśnia Anna Hetman, prezydent miasta.
Terminal wyposażony jest w wypukły plan budynku urzędu, system nagłaśniający odczytujący komunikaty, klawiaturę oraz podpisy brajlowskie, wypukłe i w druku powiększonym.
Warto podkreślić, że jest to kolejne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych w jastrzębskim magistracie. Przypomnijmy, że osoby niesłyszące i niemówiące mogą przy pomocy wiadomości tekstowej SMS (pod numerem 516 844 320) zasięgnąć wszelkich potrzebnych informacji w Urzędzie Miasta, a także zgłosić sprawę. Na poręczach w budynku magistratu są nakładki z informacją podaną alfabetem Braille’a, a przed schodami tzw. pola uwagi – żółte pasy informujące osoby niedowidzące, że wchodzą na stopień. Z kolei na przeszklonych powierzchniach (wszystkich szklanych drzwiach) znajdują się taśmy ostrzegawcze. W urzędzie są dwie windy, którymi osoby poruszające się na wózku inwalidzkim mogą się przemieszczać między piętrami. Przyciski w nich są podświetlane, dzięki czemu osobom z dysfunkcją wzroku łatwiej z nich korzystać. Ponadto przyciski dyspozycji z oznaczeniem numerycznym posiadają informacje w alfabecie Braille’a.
Źródło: UM Jastrzębie-Zdrój / Łukasz Parylak