W siedzibie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zainaugurowano ogólnopolski ranking uczelni przyjaznych studentom „Uczelnia Otwarta”. W konferencji prasowej we wtorek 25 listopada wzięli udział przedstawiciele ministerstwa nauki: Marcin Kulasek, minister nauki i szkolnictwa wyższego i Karolina Zioło-Pużuk, wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego. Społeczność studencką reprezentowały: Julia Bednarska-Leśniak, przewodnicząca Parlamentu Studentów Rzeczpospolitej Polskiej (PSRP) i Katarzyna Płaczek, koordynatorka projektu z ramienia PSRP.
„Uczelnia Otwarta” będzie rankingiem mającym na celu promowanie równości, inkluzywności i dostępności w szkolnictwie wyższym.
– Szczególnie istotny jest fakt, że „Uczelnia Otwarta” powstała dzięki wspólnemu zaangażowaniu środowiska akademickiego, instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych – podkreślił na wtorkowej konferencji szef resortu Marcin Kulasek. – Choć może się to wydawać oczywiste, to właśnie współpraca pozwala nam realnie myśleć o trwałej i znaczącej zmianie. Dziękuję Parlamentowi Studentów RP za tę inicjatywę, dziękuję Rzecznikowi Praw Obywatelskich i organizacjom pozarządowym – zaznaczył minister.
Cele projektu
Projekt, adresowany do uczelni publicznych i niepublicznych w całej Polsce, kładzie nacisk na obszary wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami i studentów neuroróżnorodnych. Jego podstawowe cele to: zapobieganie przemocy, dyskryminacji i wykluczeniu, a także promowanie dostępności architektonicznej i cyfrowej.
– Poszukiwaliśmy sposobu, by nagrodzić te uczelnie, które są przede wszystkim prostudenckie, bo to studenci są najważniejsi, to dla nich działają szkoły wyższe – powiedziała Karolina Zioło-Pużuk, sekretarz stanu w MNiSW. – Chcemy zachęcać uczelnie, by tworzyły jak najbardziej przyjazne środowisko nauki i rozwoju – podkreśliła minister.
Przewodnicząca Parlamentu Studentów RP, Julia Bednarska-Leśniak, zwracała z kolei uwagę, że wsparcie oferowane studentom przez uczelnie jest istotnym elementem ich oferty, niepozostającym bez wpływu na jakość kształcenia: – Cieszę się, że możemy realizować takie projekty, które są dla nas najważniejsze, czyli premiowanie aktywnych uczelni, którym zależy na jakości studiowania, bo na jakość studiowania składa się jakość kształcenia – mówiła szefowa PSRP.
Katarzyna Płaczek – koordynatorka projektu – zaznaczyła, że istotnym aspektem jest wyrównywanie szans edukacyjnych, wspieranie rozwoju studentów oraz tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska akademickiego.
Certyfikat „Uczelnia Otwarta”
Przyznanie certyfikatu „Uczelnia Otwarta” będzie służyć promocji dobrych praktyk w środowisku akademickim. Ma także mobilizować instytucje do wprowadzania realnych, systemowych rozwiązań wspierających studentów. Coroczny raport rankingowy będzie ważnym źródłem wiedzy dla kandydatów na studia oraz instytucji publicznych odpowiedzialnych za kształtowanie polityki edukacyjnej.
Obszary oceny (struktura rankingu)
– Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnościami (biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (OzN) – funkcjonowanie, dostępność, dostosowania dydaktyczne, alternatywne formy egzaminowania, asystenci, tłumacze języka migowego, wsparcie psychologiczne, dostępność architektoniczna i cyfrowa),
– Wsparcie dla studentów neuroróżnorodnych (udogodnienia dla osób bez orzeczenia, indywidualizacja procesu nauczania, programy adaptacyjne, mentoring, przeszkolenie kadry),
– Włączające środowisko akademickie (działania antydyskryminacyjne, możliwość używania preferowanego imienia, tożsamości płciowej, współpraca z organizacjami studenckimi/grupami wsparcia),
– Przeciwdziałanie przemocy i wykluczeniu (polityki antymobbingowe i antyprzemocowe, bezpieczne, anonimowe kanały zgłaszania nadużyć, interwencje kryzysowe, wsparcie psychologiczne, edukacja antydyskryminacyjna),
– Zaangażowanie studentów i monitoring potrzeb (stałe badania opinii studentów, rzecznicy praw studenta, mediacje, współpraca z organizacjami studenckimi, transparentność i raportowanie działań).
Poziomy wyróżnienia
– Poziom brązowy – spełnienie podstawowych standardów w min. 3 obszarach
– Poziom srebrny – rozszerzone działania w min. 4 obszarach
– Poziom złoty – kompleksowe, innowacyjne rozwiązania i dobre praktyki (w co najmniej 1 modelowym obszarze)
Kryteria oceny
– Kwestionariusz samooceny wypełniany przez uczelnię
– Ocena ekspercka przeprowadzona przez zespoły MNiSW/PSRP i organizacje branżowe (Fundacja JiM, KPH, Fundacja Avalon)
– Analiza danych publicznych i dokumentów uczelni (strategie, raporty, procedury)
Pierwsze wyniki już wiosną
Pierwsze publiczne ogłoszenie wyników i przyznanie certyfikatów w ramach „Uczelni Otwartej” jest planowane na marzec. W kwietniu i maju nastąpi promocja wyników wśród kandydatów na studia.
Partnerami projektu „Uczelnia Otwarta” są: Fundacja Avalon, Akademicka Sieć Bezpieczeństwa i Równości (ASBiR) oraz Fundacja Jim.
Źródło: PAP MediaRoom
